Vi behöver vår egen värme och förståelse

Vi fortsätter vår resa för att stärka kroppens självkänsla. Att upptäcka att man inte lever det liv man lever därför att man inte ser ut som man vill, är en ganska smärtsam upptäckt. Kanske vi längtar efter att vara friare, ta större plats, gå till badhuset, köpa vilka kläder vi vill, ha mer sex, känna större glädje och självförtroende. Men det är också viktigt att se de saker vi hindrar oss att göra, så vi kan börja göra dem istället. Det innebär inte att du ska göra våld på dig själv och genast börja springa runt naken hemma framför din förvånade partner. Utan istället medvetet ta små steg i riktning mot det du tycker är viktigt. Att istället för att säga att du ska göra det när du har gått ned i vikt, så provar du att göra det nu.

Självkritik
Den där självkritiska rösten inom dig som berättar hur du ser ut och att du borde skärpa dig, finns där för att hjälpa dig att ta dig framåt i livet. Men någonstans på vägen har den blivit alldeles för kall och hård. De saker du säger om din egen kropp, skulle du inte säga till ditt barn eller till din vän, men mot dig själv är du sträng och till och med elak.

Försök att uppmärksamma den här kritiska rösten och ge den gärna ett namn. Det vill säga att du ser den som en del av dig, men den är inte hela dig. Den är till exempel ”stränga jag” eller ”negativa rösten” eller ”kraxande korpen”. Uppmärksamma när den kommer igång och vad det är den egentligen säger. Och istället för att hjälpa dig, så får den här rösten dig att bli ledsen, känna dig misslyckad och hopplös.

Självempati
När vi har lyssnat för mycket på den där negativa rösten inom oss själva, behöver vi visa oss själva lite mer omtanke. Precis som vi skulle göra med en vän som hade blivit utskälld eller barn som hade blivit mobbad i skolan. Vi skulle ge värme och förståelse, trösta och stötta. Och det är precis vad vi också behöver. När vi har mobbat oss själva och sagt elaka ord, så behöver vi ta hand om det där obemötta behovet av medkänsla inom oss. Det kan vi göra genom att:

  • göra något som du njuter av och ger lugn och välbehag, som ett varmt bad eller en massage.
  • öva dig i tacksamhet och fundera ut saker du är tacksam över i ditt liv.
  • mindfulnessövning
  • göra något litet varje dag, som går i riktning mot ett långsiktigt mål.
  • gör något bara för din skull, något som du tycker om att göra.
  • skriv en lång lista på saker som gör dig glad och se till att göra dessa saker ofta
  • boka in egentid med dig själv i din kalender.

Mindfulness
Ett viktigt steg i att börja tycka mer om oss själva och vår kropp är mindfulness. Det finns forskning som visar att de områden i hjärnan där vi känner empati, stärks på cellnivå när vi regelbundet utövar mindfulness. Ge dig själv den presenten. Du har råd med att vika 10 minuter om dagen för en mindfulnessövning. Det kan bli en investering för livet.

självmedkänsla

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , ,

2 kommentarer till “Vi behöver vår egen värme och förståelse

  1. Finns det något (app, på Spotify eller likn) som man lyssnar på när man lär sig mindfulness?

  2. Oj! Hittade dit där du har ljudspår med mindfulness 😀
    Jag behöver nog verkligen sätta mig ner och lära mig, och inte skynda på som jag gjorde när jag skrev förra inlägget!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *