Träna upp din motivation

De flesta av oss är inställda på att vi behöver disciplin för att nå ett mål. Och disciplin kräver viljestyrka och karaktär. Så om jag bara skärper till mig så ska jag banne mig klara av att sluta med godis och mackor!

Fast sanningen är att det är få människor som är välsignade med den kraften att det kan skapa en ny god vana från en dag till en annan. Annars skulle du som läser det här ha klarat ditt mål för länge sedan. Så glöm alla tankar om disciplin, karaktär och viljestyrka – det är dags att rusta dig med motivation.

Här är några saker som är bra att veta om din motivation:

  • motivationen behöver tränas upp precis som konditionen. Du kan behöva påminna dig varje dag om varför du vill nå ditt mål.
  • belöningar, att nå ett mål tillsammans med en kompis, att tävla, att lägga en guldpeng i en skål varje gång du varit duktig, att få beröm och att vara med i en grupp är alla exempel på yttre motivation. Det behöver vi ta till för att peppa oss och klara oss genom svåra hinder på vägen mot målet.
  • självempati och viljan att må bra ger oss en inre motivation. Den behöver vi för att se långsiktigt och inte tappa modet när målet känns långt borta.

Nu ska du få träna dig i motivation. Genom att undersöka vad det är som driver dig att vilja nå ditt mål, får du tag i din inre motivation. Det gör du genom att ställa dig själv fyra frågor.
– Vad vinner jag på att nå mitt bästa jag?
– Vad är nackdelarna med att nå mitt bästa jag?
– Vad vinner jag på att Inte ta itu med mitt mål, utan låta allt vara som det är nu?
– Vad är nackdelarna med att inte ta itu med mitt mål?

Dessa frågor finns även som en pdf du kan ladda ned genom att klicka på denna länk: Motivation.

Jag har själv suttit nu på morgonen och skrivit ned för och nackdelar med att nå Mitt Bästa Jag. Det var mycket spännande att undersöka vad det är som driver mig.

Svaren på första frågan – ”vad vinner jag på att nå mitt bästa jag?” kommer troligen att ge dig en lång lista. Skriv ned dessa och ha dem till hands så du kan läsa dem ofta – gärna varje dag i början. Sätt upp listan på kylskåpet, lägg den vid nattduksbordet, stoppa den i handväskan, på badrumsspegeln. Då tränar du upp din motivation genom att repetera dina vinster varje dag.

motivation

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat ,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *