Ligg steget före dig själv på väg till ditt bästa jag.

”Snälla du… hur många gånger har jag inte satt upp ett mål, gett mig ett nyårslöfte eller bestämt mig för att bryta en vana, starta något nytt eller börja om på måndag?”, kanske du tänker, ”Vad är det som säger att jag ska lyckas med detta mål?”

Känner du igen dig? Har du jojo-bantat de senaste åren, kanske årtiondena eller försökt att sluta röka eller sagt till dig själv gång på gång att det är dags att byta jobb. ”Jag börjar banta på måndag, efter semestern eller när det har lugnat ned sig på jobbet”. Det är lätt att skydda sig med tröstande tankar om att skjuta det på framtiden, när det inte har gått som vi har tänkt oss. ”Jaha, nu åt jag den där kexchokladen i alla fall, då är ju denna dag ändå förstörd. Det är bättre att jag börjar efter semestern istället.” Ett sätt att linda in vår besvikelse över vårt misslyckande med lite kexchoklad, så det känns en smula lättare. Att skjuta målet på framtiden är väl ändå att lyckas… så småningom?

Det är ofrånkomligt att uppleva besvikelse eller irritation om vi misslyckas med att nå våra mål. Har vi misslyckats ett antal gånger, så blir vi så besvikna att vi tappar förtroendet för vår förmåga att uppnå målet. Detta är så vanligt att det finns ett ord för det – inlärd hjälplöshet.  Det är att ge upp och resignera därför att vi tror att våra misslyckanden bevisar för oss att vi inte kommer att klara det.

Beskriver jag din situation? Då är det med glädje vi vill berätta för dig – om du har misslyckats ett antal gånger med att nå ditt mål så är du på god väg. Återfallen spelar en lika viktig roll i förändringsprocessen, som alla andra steg. Du har stor nytta av dessa – för att lära dig mer om dig själv och hur du fungerar.  Handen på hjärtat, kära vän, du har inte gett upp. Jag vet att du kommer att lyckas denna gång. Jag har förmånen att se det gång på gång; kvinnor och män som återtar kontrollen över sitt mående. Jag ska ge dig de bästa förutsättningarna att uppnå det målet du också.

Det viktigaste du kan göra är att bena ut – när, var och varför du kliver av banan. Använd gärna denna pdf med frågor. Att ligga steget före dig själv och lista ut vilka som är dina högrisksituationer.  Högrisksituationer (pdf) Detta dokument är fokuserad just på sug om du vill ta itu med ditt ätbeteende. Men tänk på att det även kan handla om hur du hanterar motstånd mot att träna eller göra en mindfulnessövning.fallgrop

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , ,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *