Det här är Mitt Bästa Jag

Jag har vant mig vid att må bra. Det är riktigt beroendeframkallande att vara i mitt bästa jag. Det här att känna att kroppen är stark, att orken räcker hela dagen och att kroppen och jag vet vad vi klarar av tillsammans. Det är så skönt. Det är så vi ska må.

Och nu får jag hjärtklappning och blir svettig bara jag reser mig från soffan. Huden är som ett torrt sandpapper och halsen likaså. Huvudet och lederna har värkt i två dagar och jag går runt och småfryser. Det är som att jag har alla symptom på influensan, men en lightvariant. Så egentligen ska jag inte klaga. Det kunde varit värre. ”Du blir ju aldrig sjuk” sa en av mina klienter i början av veckan. Lite ironiskt att jag blev det några dagar senare, men det är sant. Jag kan få migrän några gånger om året, för att jag har en atlaskota som brukar bråka med mig. När jag stressar lite väl hårt, kan jag få lite förkylningssymptom men det är inte så farligt. När jag har sovit dåligt och ätit fel, gör sig min reumatiska värk i lederna sig påmind. Jo, just det, jag blir ganska yr lite då och då på grund av kristaller i balansorganet som har smitit fel och det är klart lite irriterande.

Så hur kommer det sig att jag mår så bra? Som 40-åring mår jag mycket bättre än jag gjorde som 20-åring. Bara för fem – sex år sedan hade jag ständigt återkommande förkylningar, migrän och ont i lederna i skov. Jag var ofta trött på grund av min autoimmuna sjukdom, Sjögrens syndrom. Jag mår så bra idag på grund av att jag valde att investera i min hälsa och bestämde mig att må mitt Bästa Jag.

Jag mår så här bra med hjälp av en balans mellan de olika delarna i livet. frukost

Jag äter näringsrik och varierad mat av det som min kropp tycker om. Varje vecka ser jag till att få i mig: kött, fisk, fågel, massor av grönsaker, nötter, frön, bär, skaldjur, ägg och lite mejeriprodukter i form av smör. Ibland äter jag även baljväxter för att det är så gott och för att jag tycker om att ha helt gröna dagar. Ibland äter jag frukt. Jag äter bra kanske 90 procent och slarvar 10 procent. Jag äter tillskott på Omega 3 och D-vitamin (under vinterhalvåret). Dricker lite gröna drinkar några gånger i veckan. Eftersom jag går kostrådgivarutbildning har jag börjat fundera på att lägga till lite fler näringstillskott, men jag återkommer till det.

rörelseRörelsen är viktigt i mitt liv. Särskilt eftersom jag annars har ett mycket stillasittande jobb. Min lilla vovve hjälper mig att promenera eller jogga minst en timme varje dag. Visst kommer det dagar då jag inte hinner, men jag brukar ligga i snitt på 10 000 steg om dagen oftast mer. Om jag hade all tid i världen skulle jag även gå några gånger till gymmet i veckan och träna mina muskler. Jag gör det i perioder och har bestämt mig för att bli bättre på att prioritera det under våren.

meditationMeditationen och återhämtningen är min livsnerv. Eftersom jag i perioder har ett krävande arbete och en naturlig fallenhet för att oroa mig, behöver jag kunna stänga av tankarna och bara vara i stunden. Om jag tar mig tiden varje dag, om så än bara för ett par minuter, till mindfulnessmeditation är jag Mitt Bästa Jag. Jag är gladare, starkare och mindre stressad. Jag sover gott på nätterna och känner mindre sug efter snabba kickar.

Det är beroendeframkallande att må bra. Men det gör också att du har en marginal för att hantera stressigare perioder, stunder av slarv och du står ut med att vara ledsen och låg. MBJ tar inte bort frestelser, dåliga dagar och stress, men det hjälper dig att hantera det och du står stadigt även om livet är tungt.

Har du landat i vad som är ditt MBJ? Kan du se en bild av hur du mår och var du lägger dina prioriteringar? Kom ihåg att du inte tar dig dit på några veckor, utan att det är genom
– små förändringar och många delmål
– att vara berömmande mot dig när det går bra och snäll när det går mindre bra.
– motivera dig själv

Ha en fin lördag mina vänner. Jag tänker ta det mycket lugnt och vila mig frisk.

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , , , , , , ,

6 kommentarer till “Det här är Mitt Bästa Jag

  1. Ständigt inspirerande, med dina erfarenheter, insikter och obotliga uppriktighet. Tack!

  2. Så hittade jag då bloggen som har allt jag behöver där jag befinner mig i livet. Bloggen som kan bli en vän på vägen med rätt sorts pepp, sunt förnuft och sansad optimism. Jag är väldigt glad att jag hittade dig och känner förväntan inför den inspiration jag kommer att få.

  3. Varmt tack Renée, dina ord värmer mig!

    Ingela, vad roligt att du har hittar min blogg. Och jag hoppas också att jag får vara din vän på vägen och peppa dig när du behöver det.
    Varmt tack för att du tog dig tiden att skriva så fint till mig.

  4. Hej! Tack för en inspirerande blogg! Du nämnde helt kort att du har Sjögrens syndrom och att du mår bättre än tidigare. Stämmer det alltså att du har kunnat lindra Sjögrens med hjälp av kosten? Skulle gärna höra mer om detta! Har själv nydiagnostiserad Sjörens (är 36) och är rätt förtvivlad över den extrema tröttheten. Ska jag ha det så här hela livet och blir det till och med sämre? Läkarna säger att man inte kan göra något för att lindra tröttheten, varken med mediciner, livvstil eller kost.

  5. Hej Hanna!
    Ledsen att höra att du har fått diagnosen Sjögrens. Är den primär eller sekundär?

    Jag fick också höra att det inte fanns något att göra. Tröttheten besvärar mig ibland, kan komma i skov, men ofta om jag har misskött kosten. Ledvärk har jag nästan aldrig och slemhinnorna har blivit så mycket bättre – blir aldrig hes, kan svälja utan vatten och löpträna utan tuggummi – vilket var en omöjlighet tidigare.

    Det som har hjälpt mest är att ta bort gluten och mjölkprodukter (använder dock smör och get- och fårost). Sen hjälpte det ytterligare med Omega 7 och omega 3 tillskott, samt 1 – 2 tsk kokosfett dagligen. Det rena kokosfettet brukar ge mig energi. Tar gärna en tesked om jag dippar i trötthet. Gröna smoothies brukar också ge mig en ordentlig piggkick. Det brukar jag dricka varje dag under ett skov.

    Sen är stressen så viktig att ta itu med när du har en autoimmun sjukdom. Mindfulness, yoga eller KBT.

    Håller tummarna. I min värld kan man äta sig friskare.

    Lycka till och håll mig gärna uppdaterad.

  6. Tack för ett snabbt svar! Det är en sån otrolig lättnad att höra att man kan må okej också med denna sjukdom (hos mig är den primär). Har läst så mycket på nätet om folk som klagar över hur de inte kan jobba mer och är dödströtta hela tiden. Det har verkligen skrämt mig.

    Själv har jag haft symptom bara i knappa två år, lider mest av ögontorrhet och periodvis återkommande extrem trötthet. Vet inte riktigt vad man menar med skov, för jag kan vara pigg några dagar i veckan och trött några dagar. Så inga tydligt avgränsade perioder. Berätta gärna hur ofta och hur långa skov du har – har inte hittat någon info om detta och läkarna säger bara att allt är individuellt och att det bara är att vänta och se. Och att sjukdomen troligtvis försämras med åren 🙁

    Men du är ju ett bevis på att det inte behöver gå så, underbart! Ska direkt sluta med gluten (kanske alla spannmål?). Mjölkprodukter kan bli en tuffare grej, älskar yoghurt och så mjölk i kaffe, men är å andra sidan beredd att göra vad som helst för att må bra.

    Hittade din blogg först nu, ska gå in och läsa allt du skrivit. Tack som sagt!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *