Jag har så tråååååååkigt!

Vi lever i en rätt märklig paradox idag. Vi blir allt mer stressade och lider av stressens alla symptom, men samtidigt verkar det som vi blir allt mer uttråkade. Barn och tonåringar har mer än någonsin att göra, men trots det upplever de tristess. Allt fler av oss strävar efter självförverkligande och det gör att vi ställer högre krav på utmaningar och att snabbt bli roade.

Många forskare idag menar att tristess är kopplat till undertryckt ilska och/eller frustration. Genom att leva ut sina känslor, eller att få hjälp att titta på de negativa känslor vi bunkrar upp inom oss kan tråkigheten släppa sitt grepp om oss. Tristessen har som alla känslor en slags funktion – den talar om för dig att något inte är bra – du behöver göra något för att fylla på ny energi och stimulans. Fast den kan också vara ett tecken på att det är något som du inte förstår eller har riktigt kontroll över. Istället för att du känner dig otillräcklig eller misslyckad, så blir tråkigheten ett försvar. ”Nä, jag vill inte spela schack längre, jag tycker att det är så tråkigt.”

Vi gör vad vi kan för springa ifrån tristessen. Många jag möter i mitt arbete menar att en stor anledning till att man tröstäter är för att man har tråkigt. Så vi äter, dricker, facebookar, tittar på tv eller fyller vår vardag med saker som roar oss för att slippa hamna i tristess. För känslan av att ha tråkigt, upplever många som stressande.

Men stop ett tag! Är det verkligen så obehagligt att ha tråkigt? Vad skulle hända om du en kväll stängde av teven och datorn och bara satt i soffan och lät overksamheten falla över dig? Bara sitta kvar i fem minuter och känna efter. Titta på tristessen och känna efter hur den känns. Följ inte första impulsen att springa ifrån den, utan upplev den. Vila i tanken att du bestämmer över känslan och har möjlighet att utforska vad den gör med dig. Var sitter den? Kryper den som en armé med myror i dina ben eller springer den som en liten hamster i din mage? Är den grå och kladdig eller svart och tung som en blöt yllerock? Vad händer om du sitter kvar ännu en stund till och står emot även nästa impuls att sätta på teven eller resa dig ur soffan? Kanske tristessen ökar eller rinner den av dig och att du istället upplever en skön vila i dig själv. Utforska och känn efter.

Kom ihåg att en känsla alltid går över. Låt den komma och tillåt den att gå. Tristess kan i lagom dos vara välgörande för sinnet.

känslan

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , ,

2 kommentarer till “Jag har så tråååååååkigt!

  1. Jag tror det är väldigt, väldigt bra att ha lite tråkigt emellanåt. Som motvikt mot allt stressande.

  2. Jag håller med dig Piedra! Tror också att det är toppenbra för oss.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *