Tankelyftet ger motivation och glädje

55 dagar kvar till den 1 juni. När vi kickade igång vårt MBJ-projekt den 21 februari hade vi hundra dagar framför oss till den 1 juni. Tiden går både fort och långsamt på samma gång. Många som jobbar mot sitt bästa jag säger att efter dessa hundra dagar kommer hundra till, för Mitt Bästa Jag är något ständigt pågående. Visst är det så.

Men vad händer de dagar då det går mindre bra? Då du inte upplever att du har skapat dig bra vanor, utan har ramlat tillbaka i gamla skräpvanor? Eller de dagar du stirrar dig blind på saker hos dig själv som du tycker är fult, tjockt eller fel? Stanna upp och gå igenom mitt tankelyft. Skriv ned i din MBJ-bok eller tänk högt.

  1. Kom ihåg att MBJ-projektet är en resa och den resan är ditt liv. Sluta bums att skjuta på alla roliga saker tills du har nått ditt mål – utan gör dem nu.
    Vad för roligt kan du göra för dig själv idag? 
  2. Sök det du har lyckas med. Byt perspektiv och titta på alla bra saker du har gjort för dig själv hittills. Sluta stirra dig blind på att du inte har tränat så mycket som du hade tänkt dig eller inte har ätit så bra.
    Räkna istället upp alla små steg som har tagit dig mot MBJ. 
  3. Var tillåtande mot dig själv. Ingen vill leva ett liv 100 procent perfekt. Tillåt dig slarv och förbjud ingenting. Okej att du kanske inte mår bra av smågodis, men bestäm att du ska få äta det på din födelsedag eller varje fredag. Tänk på att dina vanor är en livsstilsförändring ingen bantningskur.
    När får du slarva? 
  4. Sök bra förebilder. Om du har vänner som gnäller över hur de ser ut, be dem att sluta med det när du är i närheten. Se dig omkring och plocka upp förebilder som är begåvade, roliga, starka eller positiva – inte bara snygga.
    Vem är din förebild?
  5. Fira! Glöm inte bort att det finns massor av andra sätt att fira än att stoppa något i munnen. Fira ofta, belöna dig och unna dig.
    Hur ska du fira dig själv idag?
  6. Glöm inte bort att röra på dig och att ALL rörelse räknas. Inte bara i spåret eller på gymmet – utan all rörelse är viktig. Res dig ofta upp, gå, dansa, hoppa och töj dina muskler, senor och leder.
    Hur ska jag se till att få mer vardagsmotion? 

Gör din mentala styrketräning då och då för att fylla dig själv med motivation och glädje.

krånglig

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , ,

1 kommentar till “Tankelyftet ger motivation och glädje

  1. Ja, man skulle behöva träna på att vara snäll mot sig själv!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *