Liten skola om socker

Imorgon kickar vår härliga påsk igång och jag sitter och pluggar näringslära. Om några veckor är det tentadags, så ni mina vänner får hänga med när jag nördar in på kroppen, hälsan och kostens värld. Vad passar bättre så här lagom till påsk än en liten skola om socker?

Kolhydrater
Alla kolhydrater är sockerarter som består av kemiska föreningar av kol, syre och väte. Man delar in sockerarterna i monosackarider, disackarider och polysackarider – det vill säga sockerarter som består av en, två eller flera sockermolekyler.

800px-D-glucose-chain-3D-balls

Monosackarider är
– glukos (druvsocker, blodsocker)
– fruktos (fruktsocker)
– galaktos
Kroppen använder glukosen som energi, medan fruktos och galaktos byggs om i levern till glukos eller mättat fett om vi redan har för mycket socker i kroppen.

– Visste du att glukos bromsar hungerhormonet ghrelin? Vilket gör att du kan äta mer innan du upptäcker din mättnad. Du skulle snabbt bli mätt om du bara åt smör. Men om du blandar smöret med lite socker, kakao och havregryn och äter det som chokladbollar kan du äta så mycket mer innan du blir mätt.

Men vi har väl alltid ätit socker? 
Det stämmer. Vi har i alla tider ätit frukt, bär och honung, men bara under vissa delar under året och då behövde vi även lagra fett för att klara oss under vintern. Eftersom det var så ont om det, fram tills bara några hundra år sedan vill hjärnan i överlevnadssyfte att vi ska välja socker eftersom det är energirikt och säkra vårt behov av blodsocker. Därför kickas hela vårt belöningssystem igång när vi stoppar något sött i munnen, som till exempel signalsubstansen beta-endorfiner som är smärtstillande, ångestdämpande och gör oss glada. Därför är det lätt att äta socker, lätt att ta till när vi mår dåligt, är stressade eller ledsna.

sockerknarkare

Men en rågmacka innehåller väl inte socker?
En rågmacka är enkelt sagt socker. Kolhydrater är glukos som sitter ihop. Dessa, snabba såväl som långsamma, bryts alla ned i magen till enkla sockerarter innan det sugs upp i tarmen till blodet. Allt som innehåller mycket kolhydrater – potatis, bröd, pasta, ris, mjöl, majsstärkelse och socker – omvandlas av kroppen till blodsocker (glukos).

Så när du tuggar i dig din rågmacka höjs ditt blodsocker, hjärnan signalerar att nu kommer det bränsle. Insulin tillverkas då i din bukspottskörtel. Insulinets uppgift är nu, lite förenklat, att knuffa in sockret i fettcellerna så blodsockernivån som höjdes av lilla mackan sjunker igen. Under tiden insulinnivån är hög kan inte energin som redan är lagrad i dina fettceller användas som bränsle till din kropp.

Lågt intag av kolhydrater i din kost ger tvärtom lägre blodsockerhalt och därmed lägre insulinvärden. Då ökar frisättning av fett från fettväven och ökar din fettförbränning.

Du kan alltså äta dig mätt och ändå minska i fettvikt. Om du drar ned på kolhydraterna och äter tillräckligt med fett, så sköter kroppen resten själv. Du går ned i vikt och är mätt – istället för svältbanta. Du jobbar med kroppen istället för mot den.

Ät dig trygg!       
Hjärnans egna armé med hjälpare för att se till att du överlever består även av en komplicerad uppsättning av mättnads- och hungerhormoner. Beroende på vilken slags föda du stoppar i dig kokas en intressant soppa ihop av dessa, som antingen får dig mätt och lugn eller håller dig kvar i hungerfasen. Så när du äter en kolhydratrik frukost bestående av en juice, en latte och en ostfralla, kommer du troligen inte känna dig mätt, utan börjar att lystet snegla på muffinsen också. Medan din bordsgranne som åt ägg och bacon och drack en slät kopp kaffe känner sig mätt och belåten. Socker gör dig hungrig, medan fett gör dig mätt.

Så genom att hålla nere kolhydraterna och lagom med fett, så kommer du att snabbare uppleva mättnad som också håller i sig längre. Din kropp känner sig trygg och din hjärna behöver inte skicka ut dig på sockerjakt till närmsta Pressbyrå.

Jag går just nu Anna Halléns kostrådgivarutbildning och den mesta av kunskaperna har jag fått via henne. Eventuella faktafel faller tillbaka på mig.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , ,

3 kommentarer till “Liten skola om socker

  1. Nu vet jag varför jag nästan aldrig känner mig riktigt mätt efter att ha ätit en meny hamburgare. Visserligen har jag börjat byta pommes mot morötter och läsk mot kolsyrat vatten. Och det hjälper lite.
    /Stefan

  2. Fast vad gör man då när man inte har någon galla och bara mår illa av mat som ägg och bacon?

  3. Stefan, ta även bort brödet ska du se att du kommer att känna dig mättare.

    Piedra, självklart ska man inte äta något som man mår illa av. Men att ta bort socker och snabba kolhydrater kommer du inte må illa av, tvärt om.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *