8 sätt att ta kontroll över påskgodis-suget

I påsk äter vi mer godis och sötsaker än någon annan gång under året. Jag undrar hur denna högtid har kommit att handla så mycket om godis. Vi äter inte så mycket godis hemma hos oss, vill vi lyxa till så äter vi någon god gräddglass. Idag står har jag satt upp följande lapp på vår dörr:

image

Jag har fått frågan av både mina klienter och bloggläsare ”Om jag vill äta lite godis till påsk, hur gör jag för att inte tappa kontrollen och falla tillbaka i gamla vanor?

En viktig fråga som du i första hand för ta ställning till – om du oroar dig över dina godisätande – är det verkligen värt att prova? Skulle en alkoholist säga ” Men i påsk vill jag ha en liten snaps till sillen, hur ska jag göra för att inte tappa kontrollen över mitt drickande efter det?” Rådet skulle vara – drick inte snaps!

En annan viktig sak att fundera över – finns det risk att du dagen därpå kommer att använda argumenten ”Ja, men nu är det ändå kört så nu kan jag fortsätta att äta!” eller ”Jag är ju sockerberoende, så nu kommer jag inte att kunna hejda mig att äta.” eller ”Jag får äta hur mycket godis jag vill heeeela påsken sen blir det strängt igen.” Rannsaka dig själv och fundera om din sockersugna hjärna kommer att rada upp alla smarta argument för dig för att du ska fortsätta äta godis. Ställ dig frågan igen: Är det verkligen värt det? 

Om du litar på dig själv och känner att du vill äta en kontrollerad mängd godis så kommer några råd.

1. Köp ett påskägg till dig själv, med det godaste och dyraste godiset. Det ska vara ditt lyxägg och ingen annan får smaka. Du väljer själv hur länge det ska räcka under påsken, men du äter och njuter bara från det. Alla andra kan moffa i sig mängder med socker, härdat fett, gelatin från svinsvålar och färg från krossade insekter (och allt annat skräp godis innehåller).

2. Om du är orolig över att det kommer att bli knepigt dagarna efter godiset är slut, se till att du äter ordentlig mat, se till att det finns smarriga osöta mellanmål eller ha tillgång till kokosfett – så du håller din blodsockerkurva jämn och kan njuta av lite färska hallon eller något annat gott och nyttigt när/om suget faller på.

3. Pröva 7-minuters regeln om du blir sugen. Ställ äggklockan på 7 minuter precis när du vill ha mer godis och låt bli tills klockan ringer. Se om inte suget har minskat efter det. Eller om du kanske kan ställa den på ytterligare 7 minuter.

4. Ta en dag i taget. Att bryta ett beteende brukar vi kunna göra genom att ta en dag i taget. Om du klarar en kväll utan godis elelr hetsätning kommer nästa dag gå mycket lättare.

5. Testa STOP-metoden. 

6. Läs på Råd & Röns hemsida om vad godis egentligen innehåller! Jag lovar att du tappar sugen.

7. Investera i en stunds mindfulness och utforska suget.

8. Kom ihåg – du är så mycket smartare än ditt sug!

stop

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *