En liten skola om fett

I onsdags skrev jag om socker, jag pluggar vidare i näringslära och har nu kommit till fett. Ett ämne som jag själv tycker är så intressant eftersom vi är så rädda för just fett. Jag har själv stekt i teflonpannor, druckit minimjölk och undvikt allt fett som jag kan se – allt för att jag hade lärt mig att fett inte är bra för hjärta och kärl, samt att man blir fet av fett.

Nu vet jag att fett är livsnödvändigt för vår kropp och att säga att man blir fet av fett är lika knasigt som att säga att man blir grön av grönsaker.

De fettet vi äter kallas för triglycerider och består av glycerol som sitter ihop med tre fettsyror. Dessa förbränns av kroppens celler under utvinning av energi genom beta-oxidation. De kemiska egenskaperna hos triglyceriderna bestäms av dessa fettsyror.

739px-Trimyristin-3D-vdW

Mättat fett, som finns i mejerivaror, animaliska produkter och kokosolja är ett stabilt fett som bara har fettsyror med enkelbindningar. Det håller sig hårt i rumstemperatur och härsknar inte så lätt. Kokosfettet är ett toppenbra fett, för det stärker immunförsvaret, bra mot virus och dessutom kan kroppen inte lagra dessa mellanlånga fettsyror i fettcellerna. Därför förbränner vi dem direkt eller bajsar ut överflödet. Det animaliska fettet är långa fettsyror och är också bra för kroppen, eftersom vi själva består av dessa. Däremot om vi äter de mättade fettet tillsammans med kolhydrater kan vi få problem i kroppen på sikt. När du steker din mat, ska du använda mättat fett eftersom det inte kommer att härskna under uppvärmningen.

Enkelomättat fett, finns i oljor, nötter, oliver och avokado, och har fettsyror med en dubbelbindning. Det gör att de härsknar lättare, är känsligt för ljus och värme. De normaliserar balansen mellan det goda och ”onda” kolesterolet och essentiella fettsyror som omega 9 och omega 7 tillhör gruppen enkelomättat fett.

Fleromättat fett, har två eller fler dubbelbindningar och finns i fisk, skaldjur, linfrö och valnötter. Dessa fettsyror är ostabila och härsknar mycket snabbt, men de är också nödvändiga för oss människor. Omega 3 och omega 6 är livsnödvändigt för oss, men det är också bra att hålla en god balans mellan dessa två. För mycket omega 6 skapar inflammation i kroppen, därför bör vi undvika solrosolja och majsolja.

Stek din mat i kokosfett eller animaliskt fett som smör. Ringla lite olivolja över din sallad om du tycker om smaken. Se till att äta extra omega 3 kapslar (eller fisk och skaldjur varje dag) och ät 1 dl blandade nötter varje dag. Överdriv inte din fettkonsumtion, för det kommer innebära en viktökning – utan ca 3 msk fett till varje mål (förutom nötterna och kokosfettet).

Härdade fetter, ska du däremot göra vad du kan för att undvika. Det är en sammansättning av fettsyror som förändrats genom fetthärdning. Vid härdningen som sker genom upphettning under högt tryck, omvandlas enkel- och fleromättade fettsyror till mättade, vilket ger det härdade fettet en högre smältpunkt och därmed en fastare konsistens. Härdat fett används bland annat vid tillverkning av margarin.Omfattande forskning har visat att härdat fett är en stor del i uppkomsten av hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, allergier och astma. Eftersom det inte härsknar, lagras det lätt in i våra fettceller, men ställer till stor skada i kroppen. Kakor, glass, chips, ostbågar, färdigmat, påssoppor- och såser osv innehåller delvis- eller härdat fett. Kolla igenom innehållsförteckningnen och släng bums. Tänk bara på hur länge alla dessa produkter håller i skafferiet, det beror på att fettsyrorna har härdats och inte längre härsknar (oxiderar). Men det är trasiga byggstenar för kroppen! 

mat

Jag går just nu Anna Halléns kostrådgivarutbildning och den mesta av kunskaperna har jag fått via henne. Eventuella faktafel faller tillbaka på mig.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , ,

2 kommentarer till “En liten skola om fett

  1. Hej Maria,
    När man steker med smör men ändå känner sig rädd för fettet så finns det mesta
    av fettet ändå kvar i pannan och inte på det som stekts.
    /Stefan

  2. Hej Stefan!

    Och då man man hälla smöret över sin lilla köttbit, så man får i sig det goda
    😉
    Ha en skön påsk!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *