En liten skola om protein

Nu mina vänner har vi kommit till proteiner, igår pratade vi om fett och i onsdags om kolhydrater (socker). Protein är ett grundmaterial som kroppen behöver för att bygga upp och reparera vävnader, inre organ och enzymer. Det är en väsentlig del av alla levande celler och har en hel del olika funktioner, som att transportera (t.ex. hemoglobin som transporterar syre), reglera (t.ex insulin som bl.a. reglerar blodsockret), försvara (t.ex. antikroppar) och förvara (t.ex. gluten som kan förvara kväve).

Rent kemiskt består protein av en lång rad kedjor med aminosyror, minst 50 stycken (insulin består av 51 stycken). Det finns hundratals olika aminosyror, men endast 20 stycken olika förekommer i de levande cellernas och vilka bestäms av DNA som enligt den genetiska koden anger vilka aminosyror som ska användas vid tillverkningen av proteinerna. Åtta stycken av dessa aminosyror är essentiella för den vuxna människan (tio stycken för det växande barnet), det vill säga att kroppen kan inte tillverka dem själva utan behöver dem i födan. 

Arginase-1CEV

 

Du behöver ca 1 gram protein per kroppsvikt per dag (1,5 gram om du tränar mycket). Men sätt inte gång att väg din mat, det enklaste sättet att veta att du får i dig tillräckligt är att äta en handflata proteinrik kost till varje frukost, lunch och middag. Du behöver inte äta proteinrika mellanmål om du inte tränar mer än två gånger per dag. Kroppen bygger muskler utmärkt med den maten den får genom frukosten, lunchen och middagen.

Fullvärdiga proteinkällor
Proteinkällor som innehåller alla essentiella aminosyror är
– animaliska produkter, som kött, ägg, mjölkprotein
– sojaprodukter

Icke fullvärdiga proteinkällor
Produkter som saknar vissa av de essentiella aminosyrorna som man behöver kombinera för att få i sig tillräckligt (om du t.ex. är vegetarian).
– spannmål
– ärtor, bönor och linser

Det kan dock finnas anledning att undvika gluten, spannmålsprodukter. Vi människor har bara ätit spannmål de senaste 5 tusen åren och vi har funnits till i ca 200 tusen år. Och för drygt 100 år sedan satte industrialiseringen fart vilket innebär processad mat, vilket innebär försämrad mat. Vi äter stora mängder gluten idag, vilket ger en hög stressbelastning på vår kropp. Det kan skapa förändringar i våra tunntarmar och påverkar kroppens signalsubstanser, som ger hyperaktivitet eller koncentrationssvårigheter. Idag kopplas många av våra autoimmuna sjukdomar som astma och allergi ihop med gluten. Trots det ökar vår konsumtion av mjöl varje år. 1990 åt vi 50 kg mjöl/år – 2010 åt vi 80 kg mjöl/år.

bröd

Jag går just nu Anna Halléns kostrådgivarutbildning och den mesta av kunskaperna har jag fått via henne. Eventuella faktafel faller tillbaka på mig.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *