En liten skola om mineraler och vitaminer del 1

Idag vill vi snabbt lösa våra problem, därför tar vi gärna till vitamin- och mineraltillskott för att lösa det som är fel i kroppen. I de flesta fall beror inte vår ohälsa på vitamin- och mineralbrist, utan som allra oftast kan man spåra det till tre viktiga orsaker – stress, fel kost och brist på motion.

De flesta av oss vet inte riktigt om hur det känns att må bra, på grund av att vi har stressat och ätit fel under många år. Kroppen har vant sig vid att vara trött, orkeslös, ha en krånglande mage och svårt att koppla av. Så hur vet du att du mår bra?

1. Magen fungerar varje dag, det vill säga du bajsar varje dag och är inte uppsvälld och har inte ont.
2. Du sover gott på nätterna
3. Du blir inte trött på eftermiddagen utan håller dig pigg
4. Du har energi och lust till det du tycker om.

Behöver alla näringstillskott?
Nej. Men här går meningarna isär. Vissa forskare säger att alla behöver D-vitamin på vinterhalvåret och tillskott med Omega 3 till exempel, medan andra säger att det räcker med en fullgod kost. Några kategorier av människor kan definitivt behöva tillskott:

– Om du stressar mycket
– Om du har problem med matsmältningen
– Om du är kroniskt sjuk eller äter läkemedel
– Om du tränar extremt hårt
– Om du är ovanligt tjock eller ovanligt smal
– Om du begränsar din näring på något sätt till exempel på grund av bantning

Sen får vi inte glömma bort att en stor del av vår befolkning inte äter mat som våra kroppar ursprungligen är gjorda för att äta. 40 procent av det vi äter kommer från raffinerad eller behandlad snabbmat eller snacks. Dessutom odlas vår mat på utarmade jordar, den besprutas hårt och transporteras länge. Djuren vi äter utsätts för stress, får bristfällig mat och mediciner och tillväxthormoner. Vi får heller inte glömma att vi dricker och äter mat som innehåller överskott på vissa mineraler och vitaminer som slår ut andra och skapar obalans.

Så vad ska jag äta för att få i mig tillräckligt? 
Din mat böra vara så ”artegen” som möjligt det vill säga äta den kosten våra förfäder åt. Och att dessutom se till att den är så varierad som möjligt.
Du bör se till att varje vecka få i dig:
– Kött (helst ekologiskt från gräsbetande djur) fågel, fisk, skaldjur, ägg
– Grönsaker, svamp, bär, alger
– Nötter, salt

  • Se till att i mån av ekonomi låta din mat vara så ekologisk som möjligt
  • Undvik spannmål (gluten) och allt för mycket stärkelse (majs, ris potatis)
  • Var försiktig med mejeriprodukter
  • Ät protein och fett till frukost, lunch och middag. Lika mycket grönsaker som protein till minst två av målen.
  • Ät en deciliter blandade nötter varje dag
  • Gör gärna Anna Halléns eget supersalt: 1/3 Himalayasalt + 1/3 havssalt + 1/3 örtsalt och använd i din matlagning.
  • Om du inte äter fisk fem dagar i veckan – ät tillskott på Omega 3!

Imorgon kommer vi att titta närmare på de olika vitaminerna och mineralerna vi behöver och var vi hittar dem.

frukost Jag går just nu Anna Halléns kostrådgivarutbildning och den mesta av kunskaperna har jag fått via henne. Eventuella faktafel faller tillbaka på mig.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , ,

1 kommentar till “En liten skola om mineraler och vitaminer del 1

  1. Hej Maria,
    Får du lära dig något om Ketogen diet, samt VLCD, Very Low Calorie Diet? Lite kluriga dieter.
    /Stefan

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *