En liten skola om mineraler och vitaminer del 2

Låt oss fortsätta vår vitamin- och mineralskola. Ett vitamin är ett organiskt ämne som är essentiellt, det vill säga livsnödvändigt för kroppen. Vi kan inte skapa alla vitaminer själva, utan måste få i oss dem via mat och brist på dessa kan ge olika symptom och i värsta fall bristsjukdomar. Vi känner till 13 vitaminer idag och kan delas in i två kategorier, vattenlösliga och fettlösliga, så överskottet av de fettlösliga kan lagras i kroppsfettet medan de vattenlösliga kissar vi ut.

Vitaminerna och mineralerna påverkar varandra, så att överskott på en kan bryta ned en annan, därför är det klokt att inte överdosera. Om du misstänker att du har brist på något pröva att äta tillskott under ett tag ca 3 månader, men om det inte har skett en förändring så berodde dina symptom inte på brist. Det är inte bra att överdosera. Om du är orolig över vissa symptom, så föreslår jag att du tar kontakt med en näringsrådgivare/terapeut de brukar vara välutbildade på mineraler- och vitaminer.

Vitamin A
Även kallad retionol är en fettlöslig vitamin och du får det till 90 procent genom din föda, upptas via tarmen och lagras i levern. Du kan även bilda viss del A-vitamin själv med hjälp av karoten (som du hittar i morötter). Brist på A-vitamin är ganska sällsynt och du märker det först genom att du blir nattblind, får problem med torra, kliande ögon och fjällande hud, viktminskning.

Vi behöver A-vitamin för vår syn, vårt immunsystem, hud- och slemhinnor och spelar en viktig roll vid leverfunktion och matsmältning. A-vitamin finns i lever, ägg, fet fisk, smör, morot, spenat och fet mjölk.

Viktigt att veta är att överskott på A-vitamin bryter ned kalcium, så undvik produkter med extra tillsatt A-vitamin, som mjölk och margain.

Vitamin B
Vitamin B finns i många mindre grupper och alla har viktiga funktioner.

  • B1 behövs för omsättningen av kolhydrater, fett och protein, kan underlätta matsmältning och skyddar nervsystemet vid stress. Det finns i ärtor, apelsiner, ägg, kött, baljväxter och paranötter. Brist är ovanlig men kan förekomma hos alkoholister, vid hög långvarig stress och hos äldre.
  • B2 är bra för huden, håret och naglarna, motverkar sår på läppar och behövs för energiomsättningen. Du hittar det i inälvsmat, ost, ägg, kött, yoghurt och grönsaker. Brist är ovanligt, men eftersom man kissar ut B-vitamin kan det förekomma hos diabetiker och om du är stressad under lång tid.
  • B3 är en viktig vitamin för över 200 olika enzymer i kroppen och den är viktig för att vinna energi ur föda. Brist är ovanligt och diabetiker bör undvika tillskott med B3 eftersom det ökar insulinkänsligheten. B3 finns i kött, fågel, mandel, broccoli, hårdost och inälvsmat.
  • B5 finns i praktiskt taget all mat så det är svårt att få brist. B5 är oumbärlig i förbränningen och bildningen av kolesterol. Det har också en viktig funktion vid immunförsvaret.
  • B6 är viktig för nedbrytandet och uppbyggandet av proteiner och hjälper även kroppen att skapa serotonin (gladhormon). Brist är även här ovanlig, men kan förekomma hos dem sm är vegetarianer, glutenintoleranta eller bantat hårt under en längre tid. Då kan brist ge kramper, irritation, depression och ökat blodsocker. B6 finns i lever, nötkött, fisk, banan och baljväxter.
  • B9 (folsyra) är en viktig vitamin framförallt för blivande mammor. Brist är rätt vanlig eftersom B9 är oerhört värmekänsligt. Folsyra är extremt viktigt för proteinomsättningen och därför viktig vid graviditeten. Den behövs även för cellförnyelse viktig vid bildandet av blodkroppar och för en normal upptagning av näringsämnen från tarmen. Brister kan ge munsår, dålig matsmältning och ge fosterskador. Gravida bör ta en dubbel dos folsyra. Du hittar det i lever, bönor, spenat, broccoli och mandel.
  • B12 är viktig för celldelningen i kroppen och behövs för att bygga cellskydd (myelin). Brist märker man vid fjällning på händer och fötter, mörk under ögonen, extrem trötthet, håglöshet, depression, stickningar i händer och fötter och blodbrist. Tillskott viktigt för vegetarianer eftersom B12 finns i fågel, fisk, kött, lever och ägg. Rekommenderas även som tillskott till äldre eftersom förmågan att uppta B12 i tarmen minskar vid åldern.

Vitamin C
C-vitamin är en antioxidant som skyddar cellen mot att förstöras av syre. Det är bra för immunförsvaret och bindväven. Om du får upprepade förkylningar, svårt att läka sår, tandlossning, lätt att få blåmärken och torr, kliande hud kan c-vitamin brist vara en orsak. Brister beror mycket på vad du äter, om du röker, tränar hårt, äter extrem LCHF eller har en kronisk sjukdom.

C-vitamin finns i frukt, bär och grönsaker. Oftast behöver du inte brustabletter med c-vitamin, för ett överdrivet intag kan ge njursten. Se till att få i dig färska grönsaker varje dag, eftersom c-vitaminet förstörs lätt vid upphettning. Nypon, jordgubbar, svarta vinbär, paprika, broccoli och vitkål är bra källor till c-vitamin.

Vitamin D
D-vitamin är en fettlöslig vitamin som vid överskott lagras i dina fettceller. Den senaste tiden har man forskat mycket kring D-vitamin och sett att många skandinaver har brist under vinterhalvåret. D-vitamin fås via solen under april – oktober, men du kan även få vitaminet via fet fisk, ägg, kött och ost. Om du är mörkhyad har du svårare att ta upp D-vitamin via huden ch behöver 6 gånger mer exponering av solljuset.

Brist kan ge depression, benskörhet, men också på sikt allvarliga cancerformer, skört skelett och muskelsvaghet. D-vitamin behövs för att kalciumbalans, immunförsvaret och reproduktionen.

Vitamin E
E-vitamin är en kraftig antioxidant som skyddar LDL, behövs för ditt immunförsvar. Du kan komma att behöva tillskott om du tränar mycket hårt annars är brist ovanlig. Du hittar E-vitamin i oljor, nötter, avokado, spenat, frukt och grönsaker.

Vitamin K
K-vitamin bidrar till att blodet koagulerar, stärker levern och njutarna, bidrar till en stark benstomme. Om du får K-vitaminbrist kan du helt enkelt förblöda eftersom blodet inte koagulerar. Dock ska tilläggas att brister är ovanliga, men om du äter medicinen Waran behöver du läkarhjälp att ställa in medicin efter ditt intag av gröna grönsaker. Vitamin K motverkar Waran och omega 3 gör samma sak som medicinen, men du vill inte vara utan vare sig grönsaker eller omega 3 därför bör du diskutera detta med din läkare när du äter Waran.

K-vitamin finns i broccoli, kål surkål, gröna grönsaker, ägg och yoghurt.

mat

Jag går just nu Anna Halléns kostrådgivarutbildning och den mesta av kunskaperna har jag fått via henne. Eventuella faktafel faller tillbaka på mig.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *