Vad händer i kroppen vid stress

Vad händer då i kroppen när vi stressar under en lång tid. Om du inte ger dig själv tid för återhämtning, sliter stressen hårt på dig och ditt välbefinnande.

  • Stressen minskar kroppsvätskorna, och ger dig då problem med torra slemhinnor, torr i munnen, problem med mage och tarm (inte bra för oss med Sjögrens syndrom).
  • Vid oro och stress samlas blodet i musklerna, vilket heller inte är särskilt bra för matsmältningen och kan ge gaser. Det kan också ge hudproblem eftersom huden inte får tillräckligt med leveranser av syre och näring.
  • Dina muskler blir mer spända, vilket ökar de inflammatoriska processerna och du som har muskel- och ledvärk känner av värken mer.
  • Men främst påverkar stressen våra känsliga hormoner. Ämnesomsättningen kan gå ner, energin försvinna, håglöshet, nedstämdhet och ångest ökar.
  • Näringsupptaget i tarmen minskar när blodet inte flödar lika fritt. Och tarmrörelserna minskar vid stress vilket gör att avföringen ligger kvar i tjocktarmen för länge. Tjocktarmen som har till uppgift att återta vatten. Det skapar en torr och stenhård bajs – förstoppning.
  • Nervsystemet är på högspänn och blodtryck och puls går upp.
    Källa: Anna Hallén

När jag utsätter min kropp för perioder av stress är jag alltid extra varsam med mig själv. Och även en lång tid efteråt, för att hjälpa kroppen att komma ned i varv och att hormoner och näringsupptagningen ska komma i balans igen.

En dag som denna när jag inte har något inbokat efter av en tid av stress och hög påfrestning, kan min dag se ut så här. Jag ökar på mitt intag av kosttillskott:

  • Magnesium bidrar till en normal muskel- och nervfunktion och hjälper mig att slappna av.
  • Extra mycket gröna grönsaker i form av Pukkas Clean Greens, som jag antingen blandar i en smoothie eller dricker som det är med vatten. Detta för att öka på intaget av antioxidanter, näringen och underlätta för kroppen att rena sig själv. Den är även skön för matsmältningen.
  • Omega-7 i form av havtornsolja, som främjar funktionen i kroppens slemhinnor i t ex ögon, mun och underliv. Jag får riktigt torr hud när jag stressar och min pollenallergi ökar markant. Jag blir sårig och rynkig runt ögon och näsa och huden flagar. Eftersom jag har Sjögrens syndrom, blir även jag extra torr i munnen  och det är inte bra för mina tänder.
  • Jättenattljusolja innehåller GLA som reglerar den hormonella balansen och bidrar även till normal hud. GLA (gammalinolensyra) är en omega-6 fettsyra.
  • Omega 3, äter jag alltid som tillskott. Hjärnan och hela nervsystemet mår bra av denna fettsyra och om jag äter ett tillskott av Omega 6 behöver jag balansera det med Omega 3.
  • Zink är en metall som vi kan få brist på när vi stressar mycket. Zink bidrar till normal DNA-syntes, immunsystemets funktion och normal kognitiv funktion.

2014-05-11 08.54.42Jag säger inte att det är nödvändigt att äta alla dessa tillskott när man stressar mycket, så spring inte och shoppa loss nu bara för att du har några tuffa dagar på jobbet. Min kropp är känslig för stress, jag märker snabbt att den jobbar för hårt eftersom mina leder börja värka, jag blir torrare i munnen och huden blir torr. Därför är jag extra varsam med den.

2014-05-11 08.55.27Jag äter även 1 – 2 tsk kokosfett för energi och immunförsvar och dricker kokosvatten för vätskebalansen. Sen ser jag till att även hälla i mig extra vätska eftersom vi gör av med mer vatten när vi är stressade. Det hjälper mig också att hålla ordning på suget, eftersom blodsockret brukar åka berg- och dalbana under stress. När det sjunker blir jag supersugen på snask och smörgåsar.

Sen är min mindfulness livsnödvändig. Den enda stunden på dagen då jag möter mig själv. buddha

Och rörelsen. Min lilla pudel Selma och jag ska alldeles straxt klä på oss och ta en riktigt lång promenad. Tror även jag kommer att packa med mig en kaffetermos.

Du kanske ställer dig fråga – men varför stressar du då? Då är mitt svar – även roliga saker kan vara stressande. Som ett tidspressat arbete med ett manus till en bok som ska lämnas in eller om två riktigt roliga arbeten krockar. Eller när något tungt i livet händer som när man förlorar en älskad vän eller går igenom en skilsmässa. Stress kommer i olika former och alla upplever vi det i perioder. Då är det bra att ta hand om sig själv.

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *