Mål och motivation – MBJ

Nu kommer vi att lägga till ännu ett viktigt verktyg i vårt MBJ-projekt. Det kommer att bli din karta och kompass under vägens gång och du kommer att gång på gång återvända till detta papper. Det är även mycket stor sannolikhet att du kommer att skriva om den några gånger, men det är helt i sin ordning för vi lär oss hela tiden nya saker om oss själva.

Antingen använder du min redan färdiga pdf som du hittar här: mål och motivation eller så skriver du ned frågorna i din egen anteckningsbok. Tillsammans går vi igenom dem.

mål

 

Min intention/Målbild
Här kan du välja att antingen beskriva hur du vill känna dig under dessa hundra dagar, din avsikt med hela projektet som till exempel – Stark och Frisk, Frid och Frihet, Självempatisk, Snygg och Smal osv. Eller så beskriver du din målbild så tydligt det bara går.

Vilka blir mina vinster?
Vad kan du vinna på att uppnå ditt mål är en viktig fråga. Här har du grunden till din inre motivation – din drivkraft att göra det du har förutsatt dig. Skriv gärna ned vinsterna på en liten lapp där du själv kan återkomma till dem gång på gång, för att motivera dig själv när du behöver det. Sätt upp lappen på kylskåpet, vid datorn på nattduksbordet och öva dig själv i att motivera dig. Motivation är något som behöver tränas, precis som konditionen. Exempel på vinster kan vara – ”Jag kommer att orka leka med barnbarnen”, ”Jag blir friskare”, ”Jag kommer i mina favoritjeans”, ”Jag kommer att sova bättre på nätterna”, ”Mitt självförtroende ökar”.

Vilka belöningar ska jag få?/När ska jag få dessa belöningar?
För att göra din resa mer lustfylld, för att låta målen bli spännande att uppnå kan vi även behöva yttre motivation genom belöningar. När vill du belöna dig själv? Är det när du har tappat vissa cm i midjan, gått ned kilo på vågen, fått X antal poäng under veckan/månaden, gått X antal gånger till gymmet? Och vad tänker du belöna dig med? En snygg klänning, ett SPA-besök, en picknick med älsklingen, bio, fika med en kompis?

Vilka hinder kan jag stöta på?/Vad kan jag göra åt dem?
Ingen känner dig bättre än du själv, därför är du din egen bästa coach. Fundera kring hur du brukar lägga krokben för dig själv eller när du oftast tappar motivationen. Är det stress som får dig att falla i godisfällan, trötthet som får dig att skippa gymmet, höga krav som gör att du tappar orken? Denna gång ligger du steget före dig själv och beskriver vad du kan göra innan det händer. Det är mycket viktigt att du tänker igenom just dessa punkter, för du kommer ha stor nytta av det de dagar som är lite tuffare.

Goda råd till mig själv
Slutligen skriver du ned de råden du behöver. Vänliga, peppande ord som du kan återvända till och hämta kraft.

1401710918768Jag har invigt en fin bok som kommer att följa med mig på vägen. Den blir som en manual där jag skriver ned hur det går och reflektioner kring hur jag mår. Om jag snubblar kommer jag skriva ned mina lärdomar och peppa mig själv och skutta vidare.

Efter mycket funderande kom jag fram till att min intention med dessa 100 dagar kommer att vara Frid och Frihet. Inre frid och en frihet att kunna använda kroppen som jag vill, utan att vara begränsad av stelhet, destruktiva tankar eller orkeslöshet.

Jag kommer att belöna mig själv med nya yogakläder och om jag når mitt mål om 100 dagar blir det en Camilla Thulin-klänning. Svindyr och så läcker på en kurvig kropp. Jag ska börja spara.

Mina hinder och svårigheter handlar om ork att komma iväg till ett träningspass på kvällen, kvällssuget och känslor som stress, trötthet och ”tycka-synd-om-mig-själv”. Jag kommer därför att planera veckans träningspass redan på söndagen, göra mindfulness när suget sätter in och öva mig i STAR när ledsamma känslor kommer smygande.

Jag är riktigt taggad. Hur är det med dig?

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *