Vecka 3 – veckans yogaövning

Veckans yogaövning är barnets position. Den är vanlig inom yogan eftersom den hjälper oss att slappna av både i kroppen och i sinnet. Vi får krypa ihop som ett litet barn och känna oss inneslutna och trygga. Jag visar även samma övning, fast med kuddar under magen. Den är en underbar meditationsövning när du upplever oro, ångest, menssmärtor eller om du har svårt att ligga på golvet på grund av stelhet eller värkande kropp.

3d5ad5d8-a396-4e0d-b8e4-c93c0c9a2099Gör så här:
På golvet: Lägg dig på knä på din yogamatta.  Fäll fram kroppen så att huvudet vilar mot golvet. Slappna av i axlar och låt varje andetag göra kroppen tyngre och ryggen längre. Stanna kvar i minst 10 andetag.

På sängen: Sätt dig på knä i sängen och lägg upp kuddar mellan låren och framåt. Låt kroppen vila på kuddarna och krama om dem. Stanna så och andas medvetet så länge det känns bra. Låt obehagliga känslor rinna av dig och fokusera på dina andetag.

yogabarnet

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , ,

1 kommentar till “Vecka 3 – veckans yogaövning

  1. Tack för dina yogaövningar! Just det att de kommer EN i taget har gjort att jag gjort dem hemma. Jag har varit på ett pass flow prana yoga och tyckte jättemycket om det, men efteråt minns jag knappt inte en enda rörelse bara för att det blev så mycket på en gång och de gick in i varandra. Nu börjar jag faktiskt dagen med ett par av ”dina” rörelser i sängen innan jag går upp 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *