Infektion, boostcamp och hälsofokus.

I början på sommaren fick jag så förskräckligt ont i tanden. Det visade sig vara en infektion i tanden och i underkäken, som jag troligen har gått med ett tag. Tandläkaren gav mig penicillin och borrade ur tandroten. Sen stängde hon igen i väntan på rotfyllning. I december har jag fått en tid för rotfyllning och nu sist när jag var hos tandläkaren visade det sig att infektionen i käken fortfarande är kvar. Tydligen inga konstigheter enligt tandläkaren och heller inget som behöver påverka mitt allmän tillstånd.

Det är bara ett litet problem. Jag har en autoimmun sjukdom i botten och de har en förmåga att blossa upp när jag har andra infektioner i kroppen. Troligen är min käke anledningen till att jag har varit ovanligt trött sedan drygt ett halvår tillbaka. Och för en månad sedan började jag få ont i lederna igen, som jag inte har haft på många år. När jag fick reda på att käken fortfarande har en pågående infektion, förstod jag var både tröttheten och värken kommit ifrån.

Jag blir alltid triggad till att kavla upp ärmarna när jag blir sjuk. Jag har blivit av med ledvärk tidigare, så nu ska jag banne mig bli av med detta elände också. Som mamma sa för alla år sedan när jag var 16 år och fick reumatisk värk ”Hädanefter ska vi fokusera på din hälsa och inte din sjukdom.” Så nu ska jag sätta in allt jag har för att häva trötthet, värk och infektion.

Tur att jag har Anna Hallén som nära vän, för hon har gett mig massor av råd och lärt mig hur kroppen fungerar vid infektioner. Sen använder jag min egen kunskap om vad min kropp tidigare har svarat på.

Boostcamp mot värk och inflammationer
Fram till årsskiftet kommer jag att äta dubbel dos Omega 3, eftersom det är mycket bra för att häva alla infektioner/inflammationer. Nu de första veckorna kommer jag även att äta Ipren, som är antiinflammatoriskt. Gurkmeja och ingefära tillhör samma släkte och båda är kända för att häva infektioner och värk, eftersom jag älskar ingefära blir det extra mycket råriven ingefära och citron i en flaska vatten. Det blir bara lugnare träning de närmsta månaderna, som promenader och yoga. Och sedan självklart mycket vila, dagsljus, roliga aktiviteter och bra kost. Inget gluten eller socker. Allt för att hjälpa kroppen att läka själv. Jag ökar på mitt Boostcamp.

För dig som inte har förmånen att ha en vän som Anna Hallén, kan jag rekommendera dig att läsa hennes senaste bok – Gnisselzonen som handlar om hur du på egen hand kan stärka upp kroppen för att bli av med värk och inflammationer i kroppen.

IMG_20141004_221417

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , ,

1 kommentar till “Infektion, boostcamp och hälsofokus.

  1. Det är skönt när man hittar vad som påverkar sin ohälsa. Jag känner att jag famlar lite mer i luften kring just det. Blir berörd när du skriver om hur du gör, det visar en stor kärlek till dig själv och en ödmjukhet för att förmedla så att andra kan lära sig lyssna på sin egen kropp. Glad Söndag ♥♥♥

    Stor kram! Aase

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.