Mindfulnessövning för att hantera känslor

Igår blev jag mörkrädd här på landet. Utanför stugfönstret är skogen kompakt och inte en strimma ljus tränger igenom. Det knakar och brakar i träden och på min hjärnas biograf spelas massor av skräckfilmer upp. Monster, varulvar, tjuvar och mördare hukar bland skuggorna och alla är ute efter mig och Selma. Eller inte…

Rädsla är en obehaglig känsla som ställer till med en massa hyss i kroppen. Och eftersom känslan känns i pulsen, i armar och ben i hela mig, så tar den över. Det är svårt att värja sig för upplevelsen. Men det handlar inte bara om rädsla – vilken annan stark känsla som helst kan storma in och ta över ditt beteende, din upplevelse, dina tankar. Du tappar fokus och kontroll över ditt förnuft, du blir dina känslor.

Men jag visste att min känsla skulle gå över idag. Jag visste att så fort det började att ljusna så skulle jag till och med ta en promenad i den där läskiga skogen. Rädslan är bara en känsla – och jag är inte mina känslor.

Mindfulness erbjuder oss ett sätt att hantera våra starka känslor. Inte bara negativa känslor – utan även tillstånd som sug efter sötsaker, stress eller passivitet. Idag ska du få en mycket användbar mindfulnessövning som hjälper dig att hantera just känslor. Den tar tio minuter, men den kan hjälpa dig att släppa taget om de obehagliga känslor som har tagit över din kropp. Prova. Vad har du att förlora?

Om du vill lära dig mer om mindfulness kan du gå min onlineutbildning Åtta lektioner i mindfulness
känsla

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *