Energilistan som hjälper dig att få saker gjort

Jag funderar på att göra en ny kurs, fast det vore himla kul att börja spela in poddar. Men jag har också en del idéer med bloggen och hur jag skull kunna utveckla den på bästa sätt. Men just det, jag får inte glömma att ta mig tid till att plugga till tentan i november. Och det här med min hälsa, den måste ju gå i första hand – återhämtning, kost och rörelse – omega3, ingefära och nu den här nya svampen från Biofood verkar ju vara himla intressant.

Så här det det ut i min hjärna en söndag när jag kliver ur sängen. Tusen idéer, tankar och kreativa störtfloder som serverar mig saker som vore kalasroliga att ge sig i kast med. Och viljan att hugga tag i en av de där idéerna och följa den hela vägen ut, men i nästa stund kommer en annan och i konkurrensen mellan de båda tappar jag fokus helt. Nej, jag lider inte av ADHD och nej jag är inte högkänslig eller har någon annan syndrom eller hjärnsläpp. Jag lider av kreativitet i kombination med höga krav.

Jag ser lätt vad som skulle kunna göras och hur bra det skulle kunna bli. Och då kan jag inte föreställa mig att något annat sätt skulle kunna bli bra om det inte blir på det sättet som min kreativa hjärna har tänkt ut. Jag kan inte tänka mig att sänka kraven eller låta min fina idé bli halvbra. Flera saker händer om jag inte ser upp. 1. jag blir stressad 2. jag får inget ur händerna för allting drunknar i floden av idéer och krav 3. det blir både vilsamt och avkopplande att göra något konkret och halvduktigt som att städa, laga mat eller tvätta – för det ger mig känslan av inre lugn.

Känner du igen dig? Ska vi hjälpas åt att reda i den kreativa störtfloden och skapa lite lugn. Det första du behöver är en liten bok där du kan samla idéerna och reda ut måstena och viljorna för att frigöra energi

  1. Skriv ned dina måsten
    Genom att få en överblick över dina måsten kommer genast att göra saker lättare. Skriv ned alla du kommer på
  2. Sortera måsten
    a. markera de måsten som du gör för jobbet, familjens eller vännernas skull med siffran 1
    b. markera de måsten du gör för din skull med siffran 2
    c. markera de måsten som du behöver göra idag med siffran 3
    d. som du ser nu får många måsten flera siffror plussa ihop siffrorna för varje måste och gör dem som har högst siffra på en gång
    e. de måsten med högst poäng som går fortast gör du först och de måsten med lägst poäng kan du kanske till och med spara till en annan dag
  3. Skriv ned dina viljor
    Ta en ny sida i ditt block och skriv ned de sakerna som du skulle vilja göra
  4. Sortera viljor
    a. markera de viljor som du gör för andra skull med siffran 1
    b. markera de viljor du gör för din egen skull med siffran 2
    c. markera de viljor du behöver göra idag med siffran 3
    d. är det något av dina saker som brukar fylla dig med extra energi? Som är roligt och lustfullt? Sätt siffran 4 vid den viljan.
    d. plussa ihop och se över vilken som flest poäng

Genom att använda dig av denna energilista kommer du upptäcka en hel del intressant i hur du ser på måsten och viljor. Kanske du känner av vad som stressar dig och vad du tycker är roligt. Vad som fyller på energi och vad som tar energi. Kanske lusten finns med och hjälper dig att styra om du är lyhörd för den. Lyssna efter det som gör dig glad, fyller dig med energi. Och tänk om du även så småningom skulle kunna flytta över dina måsten till viljor-listan? Var lyhörd. energi

 

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , ,

4 kommentarer till “Energilistan som hjälper dig att få saker gjort

  1. Kloka Maria! ♥ Tack, det snurrar i mitt huvud av allt jag vill göra. …. Tar till mig ditt inlägg och gör en energi lista!!
    Glad Söndag och en Stor kram till dig!

  2. Hej
    Jätte bra ide att sortera upp grejerna så.
    Men jag känner att jag har ett annat problem el är det samma problem ur en annan synvinkel?
    Jag har också oftast massa kreativa saker jag vill göra el om sanningen ska fram har ideer till. Men de blir liksom aldrig av. Mycket av grejerna är handarbeten sticka, sy, kanske börja skriva (läskigt), läsa mer.

    Men jag får inte till det tidsmässigt el är det så att jag prioriterar bort det? Oftast har jag aktiviteter efter jobbet (jobbar mån-fre 7-16). Det är träning, dans och symöte (där stickar jag det lilla som blir). Och när jag kommer hem blir det oftast soffan för det känns så meningslöst att börja så sent på kvällen med något. Hur kommer jag ur det här?1?
    El annars är scenariot att man måste göra sina sysslor först innan man får leka. Hänger Ni med?
    Jag är uppfostrad att först läxor (numera hushållsarbete) innan man leker (numera vara kreativ).

    Tänkte också att jag ska yoga på kvällen och strunta i tv men nog sjutton sitter jag där ändå och den ger mig verkligen inte alls någon tillfredställelse. Jag måste verkligen komma ur den här onda cirkeln……
    Ammis

  3. Gott Aase, jag hoppas och önskar att du fick ordning på det du vill göra.

    Ammis, du tar upp något som många ofta kreativa människor med väldigt höga krav ofta drabbas av. Eftersom du antagligen vet hur du önskar att resultatet ska bli när det kreativa är färdigt är det lätt att bli trött redan innan du har satt igång. Höga krav eller förväntningar på det egna arbetet har en förmåga att förlama oss istället för inspirera.

    Arbeta på att plocka bort dina ”måsten” när det gäller din yoga eller kreativitet, Ammis. Om du vill börja yoga, gör det högst fem minuter och var nöjd med det. Om du vill börja sticka igen, börja med något roligt, galet, barnsligt som inte behöver bli snyggt eller användbart.

    Lycka till

  4. JA visst är det så. Blev en insikt om mig själv, bara att jag inte tänkt så. Men när du skriver så känner jag direkt att visst är det jag. Vill att allt ska va perfekt från början och rädd för att börja och misslyckas.
    Allt börjar smått är det inte så;-)
    Kram Ammis

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *