Fem viktiga steg – innan du bestämmer dig för att banta

Vi är programmerade att tro den senaste dieten, pillret eller motionen kommer att ge oss vår drömvikt. Genom att följa en särskild hälsotrend  kommer vi slutligen nå vårt mål.

Men som jag säger till mina klienter och under kurser och föredrag – du kan inte nå ditt bästa jag  genom att banta. Det handlar istället om att ta reda på varför du äter,   lära dig vad som fungerar för dig och öva det på daglig basis,  med vänlighet och medkänsla.

Fem steg till att landa i sin egen kropp för att nå ditt bästa jag

  1.  Antalet kilon kan inte berätta hur du ser ut och hur du mår
    Vågen säger ingenting om verkligheten. De flesta som börjar träna eller röra på sig mer går upp i vikt, fast kläderna säger tvärtom. Du kan upp eller ned i vikt på grund av vätska, för att du är hård i magen, på grund av hormoner – så vågen är ett värdelöst mått. Det enda vågen gör är att berätta för dig att du inte har lyckats – eftersom de siffrorna aldrig kommer att nå dina förväntningar. Så släng ut vågen bums!
  2. Inre förändring bör alltid komma före ytter förändring.
    Hur behandlar du din kropp idag? Vad säger du till dig själv när du ser dig i spegeln. Att banta är att säga till sig själv att du duger inte som du är. Öva dig istället på medkänsla, vänlighet och respekt mot dig själv. Tänk om du bombarderade din bästa vän med alla de elakheter som du dagligen serverar dig själv? Du kan inte gå framåt och stanna där när du inte tror att du är värd det.
    För att citera Maria Robinson, ”Ingen kan gå tillbaka och börja en ny början, men vem som helst kan starta i dag och gör en ny slut.”
  3. Tacksamhet kommer att förvandla din relation till  dig själv och din kropp
    Ta ett steg tillbaka och se exakt vem du är – just nu. Vad är du tacksam över   med din kropp? Dina starka armar? Din vision? Att benen kan ta dig dit du vill? Det finns alltid något att vara tacksam för. Börja där. Sluta att jämföra dig med någon annan och börja se dina egna styrkor. Tänk allt vad din kropp kan göra!
    Vi har alla vår egen unika storlek, form och själ. Varför skulle någon form vara bättre än en annan – och vem är det som får bestämma det? Acceptera och älska den kropp du har. När du gör det, kommer dina handlingar i linje med din avsikt och det kommer att vara lättare att göra hälsosamma val för att du ska må bra.
  4. Byt målbild
    Sluta drömma om att nå din drömvikt och bestämd dig istället för att bli stark, hälsosam, snabb eller vig. Att bli smal är inte ett positivt mål – eftersom det hela tiden talar om för dig att du inte är bra som du är. Och när vi inte känner oss bra, får vi ofta en lust att tröstäta istället för att göra hälsosamma val som stärker oss.Bestäm dig för vilka goda vanor du vill ha i ditt liv och skapa en målbild som har med din hälsa att göra. Det blir din livs bästa investering.
  5. Fundera kring varför du äter
    Vi äter för så många andra än hunger skäl. En vanlig anledning till att  missbruka mat är för att fylla ett tomrum. Man är uttråkad, stressad, ledsen, arg, känner sig misslyckad eller trött.Varför äter du? Utforska ditt sug eller de stunder du tappar kontrollen över ditt ätande. Se om du istället kan ta hand om känslan eller tomrummet istället för att äta bort den.

kroppen

 

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , , ,

2 kommentarer till “Fem viktiga steg – innan du bestämmer dig för att banta

  1. Tack snälla du!
    Vilket fantastiskt bra inlägg!
    jag var tvungen att dela detta på min blogg genom en hänvisning in hit.
    jag hoppas att du inte misstycker.
    allt gott och tack än en gång!

  2. Hej Eva!
    Varmt tack för dina ord. Det glädjer mig att du tyckte om inlägget och att du vill dela.
    Härlig och genuin blogg du har, Fröken Blund. Den vill jag besöka igen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *