Har julen gett oss en anledning att frossa?

Men vad är det som händer omkring mig? Det bakas, knådas och sätts degar. Det utbyts recept och tas bilder på svällande lussebullar och glaserade pepparkakshus. Och plötsligt rycks jag själv med i pepparkakslängtan och vips har jag snurrat ihop rawfoodbollar med pepparkakssmak och med saffranssmak. Guuuuuuudomligt goda, självklart. Trots att de bara var gjorda på ”nyttiga” ingredienser. Så guuuuudomligt goda att de försvann på tre dagar. Jag åt upp alla. Själv.

Så vad handlar det här om egentligen? Jag brukar aldrig baka nuförtiden. Kakor, bullar och bröd är något jag sällan äter för jag har svårt att begränsa mig även om det är gjorda på nyttiga ingredienser. Har julen blivit en anledning för oss att frossa? Ett enda långt undantag som resulterar i att vi efter nyår tar nya tag och börjar med vårt nya liv. Men i december minsann då ska vi unna oss. Varför?

Jag har inte förbjudit mig själv att äta något. Men jag vet att jag inte mår bra om jag äter gluten, för mycket mjölkprodukter och socker. Jag väljer själv varje dag vad jag vill stoppa i munnen. Och jag väljer själv att vara stark, frisk och pigg. Vill jag äta en lussebulle så får jag det. Men idag väljer jag att låta bli.

Jag brukar hävda att vi lever i ett ätstört samhälle och det syns särskilt mycket nu till jul. Jag läser på en blogg där ena inlägget handlar om hur man bakar nyttigt julgodis och andra inlägget annonserar om en viktkurs. Hur kommer det sig att vi gång på gång gör samma misstag – tror att viktnedgång handlar om att banta. Så länge vi inte tar tag i vår längtan efter att stoppa något sött i munnen kommer vi alltid att föräta oss på gottis – nyttigt eller ej.

Sött är sött – din hjärna kommer alltid att använda det söta till att trösta, belöna – dämpa och förhöja känslor – oavsett om det innehåller kalorier, kolhydrater är arteget eller inte.

Du behöver inte sluta njuta av mat! Sätt inte upp hårda regler för dig själv – gör istället val. Välj att må bra. Välj att tycka om dig själv och din kropp. Välj att behandla dig själv med respekt och ta hand om känslorna och tankarna som ligger bakom suget.

Att sluta med socker, kakor, godis och skräpmat handlar inte om karaktär eller disciplin. Det handlar om att motivation och medkänsla med sig själv. Pepping istället för pekpinnar. Börja med att behandla dig själv som din bästa vän, så lovar jag att ditt sötsug kommer att minska på studs.

Och du… mat är njutning och näring. Istället för pepparkakor och lussebullar njuter vi av en härlig ostbricka ikväll. Det kommer att göra mig mätt och glad – för jag vet att både kropp och själ mår bra av det. Och jag behöver inte börja ett nytt liv eller ta nya tag imorgon eller efter nyår.

PICT_20141205_164036  PICT_20141128_171423

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , ,

2 kommentarer till “Har julen gett oss en anledning att frossa?

  1. Jag fick ett tips av en barndomsvän att INTE börja baka lchf när jag började äta lchf. Inget fika! Jag tar smör i kaffet om jag är smått hungrig och det är långt kvar till mat. 12 kg på 4 månader och 18 kg kvar till målgång 🙂
    KRAM och TACK fr sö Dalsland.

  2. Det är en klok vän du har Jeanette. Den där fikastunden är ju rätt märklig egentligen. Det ger ju oss skäl att få smaska i oss sötsaker som vi kanske inte behöver.
    Fantastiskt roligt att det går så bra med din viktnedgång. Har du hittat ett knep att hantera kvällssuget?
    Stor kram tillbaka

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *