Lucka 11 – att vänta är att vila

Var sitter dina axlar just nu? Är de avslappnade eller spända och uppdragna? Utan att ändra dina andetag – känn efter om magen är still eller om den rör sig när du andas? Drar du korta snabba andetag? Ytliga? Eller långsamma djupa andetag?

Pröva nu att dra ett djupt långsamt andetag och fyll upp hela lungorna, ända ned i magen – och släpp sedan ut luften genom näsan. Långsamt. Hur kändes det?

Lär känna dig med hjälp av andningen
Det är väldigt spännande med andningen. När du är stressad andas du ofta ytligare, när du är lugn blir andetagen djupare och mer långsamma. Det är en ständigt pågående process som finns där oavsett om du väljer att tänka på det eller inte. En livgivande process, för utan syre överlever du inte länge. Dina andetag är ett fönster till hur du mår och genom att bara iaktta dem utan att påverka dem kan du se hur du mår – som ett fönster in till dina känslor. Och genom att påverka din andning, kan du skapa lugn inom dig.

Det är fysiskt omöjligt att vara lugn och avslappnad och samtidigt ha en andning som är stressad, spänd, orytmisk och snabb.

Använd väntan till mindfulness. Stunder då du kanske annars känner rastlöshet kan vändas till något positivt. Det fina är att det finns massor med härliga övningar att göra, som hjälper dig att bli mer fokuserad eller att landa i dig själv eller att stressa ned. Så nästa gång du väntar, plocka in upp telefonen eller bli stressad och irriterad – gläd dig över att du har ett tillfälle att vila och att andas

  • När du står i kö kan du fokusera på dina andetag. Följ med ett andetag hela vägen in i lungorna och hela vägen ut och försök att lägga märket till exakt hur det känns. Pröva och se hur länge du kan hålla dina tankar fokuserade på andningen. En fin övning i medveten närvaro.
  • När du sitter på buss eller tåg är ett utmärkt tillfälle att lyssna på mindfulness, avslappning eller mental träning. Lyssna på någon av mindfulnessmeditationerna.
  • Under en reklampaus på teven, sänker du ljudet, blundar och fokuserar på dina andetag. Räkna dem koncentrerat och se hur många du hinner med innan programmet börjar igen.
  • När du väntar på en händelse som du ser fram mot – kan vara i nära framtid eller långt framåt i tiden – pröva att tacka dig själv för att du övar dig i tålamod. För varje dag som går blir du lite mer ståndaktig och vis av tålamodet om du tillåter dig.

Pröva och se hur du upplever övningarna. Utan förväntningar.

vänta

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , ,

1 kommentar till “Lucka 11 – att vänta är att vila

  1. Vilket bra inlägg Maria! <3 Mycket bra tips på när man kan öva mindfulness, jag behövde den påminnelsen. 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *