111 dagar till Mitt Bästa Jag – Nu kör vi!

Idag mina vänner är det 111 dagar kvar till Valborgsmässoafton. Idag kan du bestämma dig för om du vill sjunga in våren som Ditt Bästa jag! Om du vill ge dig själv 111 dagar för att bli friskare, lugnare, gladare och starkare – då önskar jag dig varmt välkommen på en spännande resa som kan bli en investering för livet.

Och vad blir då din investering? Det bestämmer du. Jag kommer att hjälpa dig med verktyg inom psykologin och beteendevetenskapen till att hitta just din motivation och drivkraft att nå ditt bästa jag. Du kommer även att få följa med på min egen resa och min kollega Karins om du är med i Facebookgruppen Mitt Bästa Jag-projektet. Vi kallar dessa 111 dagar för MBJ-projektet.

Idag börjar vi med en kickstart. 10 dagar då vi kommer att fokusera på att öka din motivation och rusta dig inför MBJ-projektet. Precis som en projektledare kommer du att dra riktlinjer, sätta mål och finna ut både möjligheter och hinder. Flera av oss har redan skaffat en liten bok som följer med oss på resan, där vi kan samla våra egna funderingar.

Hälsosamma vanor för livet
Ditt första steg är att idag ta reda på vilka mål du ska ha. Dina mål ska inte handla om ”gå ned 10 kilo” eller ”komma i favoritjeansen” – nej det är istället dina vinster när du når dina mål. Dina mål du sätter är de vanor du vill ha för resten av livet. Det ska inte handla om något som är så tufft eller svårt som du bara orkar göra några veckor – utan hur du vill leva om 111 dagar och resten av livet. Vill du kanske träna 3 gånger i veckan, utesluta gluten ur kosten eller kanske meditera några gånger i veckan.  Fundera över vilka hälsosamma vanor du vill ha i ditt liv.

När du kommit fram till vilka de är, kommer den roligaste delen. Anteckna nu vilka vinster dessa vanor kommer att ge dig. Hur kommer du att må, vad kommer att hända om du tränar 3 gånger i veckan till exempel? Skriv ned allt positivt du kommer att på.

Men självklart är detta inte raka spåret, för då hade du redan idag haft dessa vanor. Stanna upp och fundera över – vilka hinder kommer du stöta på. Hur kommer det sig att du inte redan nu tränar tre gånger i veckan?

hälsovanor exempel

Genom att gå igenom detta gör du flera saker. Dels sätter du mål för din resa. Dels kartlägger du vad som kan hända på vägen och vad du kan tänkas komma att brottas med under tiden. Men du ger dig också drivkraften till att gå vidare – motivationen. Alla dina vinster kommer att bli en källa av kraft som du gång på gång kommer att återvända till för att hämta inspiration att gå vidare när det känns motigt.

Heja dig! Nu är du på väg! Imorgon kommer vi att göra upp en tidsplan och sedan kommer vi att ta itu med våra hinder. Vad kul vi ska ha!

Grattis till att ha tagit första steget på din resa till MBJ.

(Här är länken till ett pdf-dokument som du kan använda som mall när du kartlägger dina vanor) Mina hälsovanor

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , , , ,

1 kommentar till “111 dagar till Mitt Bästa Jag – Nu kör vi!

  1. Detta ska bli spännande 🙂 Bör jag redovisa här i din blogg/på min blogg eller på fb?
    Jag är i en viktresa sedan i aug 2014 och har klara mål vad gäller den under våren. Mitt problem är kvällssuget. Jag behöver komma igång med yoga och meditation.
    Kram fr sö Dalsland.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *