Ingen annan än du själv förväntar sig ett perfekt resultat

När det kommer till att införa nya hälsosamma vanor i ditt liv, behöver du hitta en balans mellan att du får en lagom utmaning och samtidigt känner dig nöjd med vad du har presterat. Om du sätter målet för högt, kommer utmaningen att bli för stor och den dagen du inte orkar leva upp till dina egna förväntningar kommer du att bli besviken på dig själv. Den besvikelsen är tuff att hantera.

Om du har för högt satta mål tappar du snabbt förtroendet för dig själv och känner dig misslyckad när du inte når upp till dem. Då blir steget tillbaka större än nödvändigt. Tänk dig ett litet barn som lär sig att cykla. Förr eller senare vinglar det till och cyklar omkull. Vad säger du till barnet? “Oj hoppsan, ingen fara alla cyklar omkull i början. Upp på sadeln igen!” eller “Men det var just typiskt att du inte kunde hålla dig på cykeln. Du är så dålig på det här. Hur ska du någonsin kunna lära dig att cykla, din misslyckade tjockis?!” Om du skulle säga förslag två, hoppas jag att någon granne hör dig och gör en orosanmälan till Socialtjänsten, för så säger man verkligen inte till någon som lär sig något nytt. Men tydligen får du säga det här till dig själv, utan att någon anmäler dig. Hur ska du orka hoppa upp på sadeln igen när du får höra så elaka saker?

Du sätter inte barnet på en vuxencykel och knuffar ned det för en brant backe det första du gör. Du ordnar en liten cykel med breda däck med stödhjul. Sen släpper du inte taget förrän barnet kan balansera själv. Stegvis lär det sig att cykla. Och ju större förtroende det får för sig själv, desto modigare blir det. Snart kan du ta bort stödhjulen och efter ett tag släpper du även taget. Och det är lite vingligt i början, men det går bättre och bättre. Cyklar barnet omkull så är det värsta som kan hända att det blir lite blåmärken eller skrubbsår, men det är ju bara på det sättet barnet kan lära sig.

Dina nya hälsovanor är din cykel. Du behöver stödhjul och en stödjande hand till en början. Du ska inte sätta dig på en för hög cykel och kasta dig ut på äventyr för svåra för dig att hantera i början. Ingen annan än du själv förväntar sig att du ska kunna cykla perfekt och felfritt den första tiden. Du kommer att cykla omkull. Och vet du vad… att cykla omkull ger dig bara mer kunskap om dig själv och din cykel. Nästa gång vet du vilka gropar och stena du ska akta dig för.

När det väl har hänt!
Den dagen kommer när du inte gör som du har tänkt dig. Du kanske äter fel saker, hoppar över din träning eller mindfulness. Det viktigaste du kan göra då är att bena ut – när, var och varför du kliver av banan. Den kunskapen kommer att bli ovärderlig för dig i framtiden. Du gör en karta över dina egna fallgropar, så du vet hur du ska göra för att styra förbi dem till nästa gång. Ställ dig följande frågor:

  1. Vad var det som hände?
  2. Vad har jag lärt mig av det här?
  3. Vad behöver jag för att undvika att göra om det?

Till exempel:

  1. Min sambo var bortrest över helgen och jag hade bestämt mig för att vara ensam, hinna jobba ikapp med lite saker i hemmet och bara ha det skönt. Det slutade med att jag var stressad över allt jag skulle hinna med och sprang och köpte chips och godis och goffade i mig. Fick ont i magen efteråt.
  2. Att kombinationen stress och ensamhet gör att jag tappar kontrollen över mitt ätbeteende.
  3. Jag behöver planera min tid lite bättre. Inte ställa så höga krav på mig själv under en helg, utan även planera in lite roliga saker för mig. Ska nästa gång även planera in att unna mig något lyxigt att äta eller kanske ett glas vin.

ansvar

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , , ,

2 kommentarer till “Ingen annan än du själv förväntar sig ett perfekt resultat

  1. Jag älskar när du gör sådana här liknelser! Det är såå mycket lättare att förstå!

  2. Åse, vad bra! Då ska jag komma ihåg att baka in lite fler liknelser.
    <3

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *