94 dagar kvar till Valborg

Sju dagar har gått på vårt MBJ-projekt. Hur går det för dig? Oavsett hur du tycker att det går för dig, så har du en storglädje av att sammanfatta veckan för dig själv. Det behöver inte vara många rader, det räcker med en kort beskrivning.

  • Beskriv hur veckan har gått.
  • Lägg särskilt märket till stunder som var svåra och hur du övervann eller inte övervann dem
  • Undvik att bedöma och skriva ord som dåligt eller misslyckades. Inte skulle en vetenskapsman använda de orden i sina rapporter? Kanske skulle de skriva istället ”valde att äta kakor, på grund av…” eller ”trots avsikten att promenera, beslöt jag att inte göra det”
  • Fundera över vad du har lärt dig
  • Ge dig själv några goda råd inför veckan som börjar idag.

Du vinner ingenting på att klanka ned på dig själv. Tvärtom behöver du peppa dig själv och vända snedsteg till något positivt. På så sätt ökar du din motivation och det blir lättare och lättare att nå  ditt mål.

1422123296850För dig som följer mig på Instagram så vet du att du under några veckor har fått ”Dagens mindfulness” – korta råd och övningar hur du lever i nuet. Nu får du även ”Dagens MBJ-tips” med en tanke för dagen, tips eller något du mår bra av att fokusera på. Du kan välja att ta till dig av rådet eller inte – valet är alltid ditt. Jag finns på @helandermaria

Min vecka
Min vecka har varit full med utmaningar. Träningen började bra, jag sprang långt och snabbt och det kändes skönt i hela kroppen. Jag fick även tag på en fantastisk skicklig massör – inte en sådan som spelar mysig musik i ett nedsläckt rum och ger en behaglig upplevelse. Utan en sådan som hittar knutor och triggerpunkter, trycker, bänder och knådar för att musklerna ska läka. Han gav mig övningar att jobba med själv, så nu kommer jag besöka honom några gånger för att stärka upp kroppen samtidigt när jag ökar på min träningsgrad.

Sedan kom två saker. Först en rotfyllning, som gick fantastiskt bra eftersom jag jobbat en del med mig själv inför den (tandläkarfobi), sedan öroninflammationen. Det sistnämnda gjorde att jag inte kunde träna och dessutom var jag tvungen att ställa in en hel del jobb och bara låg i soffan och vilade.

Svåra stunder
Jag upptäckte hur svårt det var för mig att vara sjuk för jag blir så arg och irriterad. Jag blir arg på kroppen, för den känns som en svikare, jag blir arg på mig själv som inte kan fixa det som gör ont, jag blir arg på att jag inte orkar saker som jag vill göra. Jag vet – varken särskilt logiskt eller konstruktivt – men mina känslor tar över. Jag märkte också hur suget efter sötsaker, mackor och vin ökade och hjärnan försökte övertala mig att ge efter. ”Kunde ju lika gärna skita i allt nu när kroppen ändå sviker”. De flesta gångerna kunde jag ge mig själv empati och tröst istället – men ett par gånger mulade jag i mig mörk choklad.

Lärdomar
Jag har lärt mig att jag blir ovanligt hård mot mig själv när jag är sjuk. Ilskan blir ett sätt att bestraffa och att få utlopp av frustrationen. Jag kan hjälpa mig själv med att stanna kvar i känslan och ge mig själv massor av självmedkänsla.

Goda råd

  • Ta det lugnt med träningen under början av veckan. Fokus på yoga och promenader. Och arbeta med att det är okej att låta kroppen vila.
  • Fortsätta att peppa mig själv, särskilt nu när jag är i gränslandet mellan sjuk och frisk så jag inte blir för ivrig att komma igång.
  • Öva på att stanna kvar i känslan oavsett om den är känns obehaglig eller skön.

 

 

 

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *