Tröttheten som kommer ur vinterblues

En dag lägger du märket till att det var länge sedan du skrattade. Tröttheten känns som en tung kappa, omöjlig att hänga av sig hur mycket du än sover.  Livet är vemodigt och det enda som piggar upp är kanelbullen vid eftermiddagskaffet.
Du har drabbats av vinterblusen.

För en vecka sedan skrev jag om vikten att ta tröttheten på allvar. Det är ett viktigt ämne som handikappar många, så jag vill fortsätta att skriva om tröttheten. Jag skrev om vikten av att vila. Men vissa tröttheter kan man inte vila sig ifrån.

När något är trasigt i kroppen tar du hand om de och går till läkare. Vad gör du när du är trött och det värker i hjärtat? Du kanske öppnar kylskåpet, pillerburken, plånboken eller vinflaskan? Dämpar och dövar det som gör ont med lite choklad eller genom att shoppa en ny mobil. Om du gjorde samma sak när det värkte i en tand, skulle du snart vara tvungen att betala för en dyr rotfyllning. Du vill inte känna dig trött och deppig, men du vet inte riktigt hur du ska ta dig ur det.

Sockerlängtan
Att äta för att trösta, pigga upp eller lugna ned oss själva är något de flesta av oss gör. Socker och alkohol har en förmåga att kicka igång belöningssystemet i hjärnan och frisätta lyckohormoner. Den glädjen är ganska kortvarig och snart plågas vi istället av dåligt samvete och ett fallande blodsocker. Stress och brist på dagsljus kan göra att vi får ett underskott på hormonet serotonin vilket bidrar till nedstämdhet, oro och sug efter snabba kolhydrater.

Det finns många saker du kan göra på egen hand när du känner dig vinterdeppig. Det går att stoppa den nedåtgående spiralen och hjälpa kroppen att tillverka eget serotonin innan depressionen blir ett faktum.  Men kom ihåg att det är viktigt att be om hjälp om du inte orkar ta dig ur vinterbluesen på egen hand.

Mota mörkret med DARK
Många nordbor vill helst av allt dra en filt över huvudet när mörkret kommer och inte titta fram igen förrän vitsipporna blommar. Vad du ska göra för att må bättre är precis tvärtom. Genom en enkel formel – DARK, hittar du tillbaka till ditt gamla jag. Dagsljus – Aktivitet – Rörelse – Kost. Det handlar om små steg varje dag för att må lite bättre på sikt.
Dagsljuset, minst 20 minuter varje dag är nödvändigt för ditt välbefinnande. Om du inte kommer ut på grund av ditt arbete kanske en ljuslampa är en bra investering.
Aktiviteter, att bryta ett mönster och göra det du tyckte om innan du blev nedstämd, hjälper till att locka fram glädjen.
Rörelse, du behöver inte prestera på gymmet eller i motionsspåret, men du behöver röra på dig. Gå, dansa, yoga, vad du tycker om, en stund varje dag.
Kost, ät tre bra mål mat om dagen och ge kroppen näring som byggstenar till att bygga upp ditt välbefinnande igen och hjälp till dig att stå emot känslosuget.

Att följa mina råd när du har tappat lust och ork kan kännas som att bestiga ett såpat berg, men den energiinvesteringen det tar kommer du snart att få igen. Kom ihåg att vara snäll mot dig själv och ta hand om det som värker istället för att döva och dämpa. Du förtjänar att må bra.

vinterblues

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *