Vem bestämmer över din hjärna?

Den har veckan har bara susat iväg. Jobb, möten, träning, vila och plötsligt är det torsdag. Igår hann jag inte blogga och det är svårt att hinna med att svara på mejlen. Jag inser att det är så här mina arbetsveckor kommer att se ut – jag får många mejl, många frågor varje dag. Jag har många klienter. Jag prioriterar att blogga och att lägga ut Instagrambilder. Nu är det dags för mig att som chef prioritera mitt arbete, göra en struktur och en arbetsbeskrivning.

Det här säger jag  inspirerad av en föreläsning jag lyssnade på i tisdagskväll. Boel Swartling, författare till boken Hjärnsmart berättade om hur vår hjärna som är anpassad för ett jägar- och samlarliv, har svårt att anpassa sig till dagens utmaningar. Idag har vi ökad arbetsbelastning, fler möten, IT-hjälpmedel som avbryter, ska ta in mer information och samtidigt styra mycket över vår egen arbetstid och planering. Vår hjärna blir hårt ansträngd av detta, vilket ofta yttrar sig i trötthet, sömnsvårigheter och koncentrationssvårigheter. Och om vi är dåliga på att varva ned och ta pauser, då kan det skapa nedstämdhet, depression och ångest på sikt.

DSC_0526Bodil ställde en retorisk fråga till publiken – vem är det egentligen som bestämmer över din hjärna? Mobilen som plingar till och avbryter med jämna mellanrum? Dina kollegor som avbryter dig? Är det kanske chefen som tycker att du ska hinna med massor av uppgifter på kort tid eller inte prioriterar ditt arbete åt dig?

Efter ett träningspass tänker vi att vi behöver vila kroppen. Men vad tänker vi efter ett träningspass för hjärnan? Sällan att vi vilar, snarare så fortsätter vi att jobba eller stressa.

Så vad är att vila hjärnan? Enligt Boel är det följande:
– Fritid
– Träning
– Sömn
– Pauser

Själv är jag ganska duktig på att ta pauser när jag arbetar fokuserat framför datorn. Men jag är sämre på att se vad som anstränger hjärnan och kan nog lätt blanda ihop arbete och fritid. Det behöver jag arbeta på.

Boel menar att vi behöver se till att vi inte blir avbrutna, utan fokusera mer på våra arbetsuppgifter när vi arbetar. Så stäng ned mejlprogrammet, Facebook och mobilen under tiden du jobbar. Hon rekommenderar oss också att vi skriver prioriteringslistor åt oss själva – vad ska vi göra under dagen, under veckan och under månaden. Och framför allt – ladda din hjärna. Ta pauser, använd kvällen till att vila och stäng av mobil och dator minst 1,5 timme innan du går och lägger dig.

IMG_20150217_194751

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *