Omprogrammera din hjärna vid sötsug

Men är det inte så man blir galen?! Du bestämmer dig för att inte äta godis och det går superbra i några dagar eller kanske timmar – och sen så står du där med munnen full av choklad. Ibland går det bättre och ibland går det sämre. Varför blir det så här? Var eviga gång!

Hjärnan vill ha snabba belöningar
Det är inte konstigt att du faller för frestelsen, för din hjärna är utrustad med ett belöningssystem som ger dig en ordentlig kick då du får en snabb belöning i form av något ätbart, men också koffein, nikotin, sex, alkohol, droger, shopping osv. Kanske du bestämmer dig för att NEJ, nu ska jag sluta gott, men ändå så håller du inte ditt löfte utan du söker dig efter den snabba belöningen om och om igen. Ett långsiktigt mål ger ingen kick. Att skapa en positiv målbild och tänka på dig själv i de där snygga vita jeansen du vill komma i kanske funkar ibland men inte alltid. Att föreställa dig dina svarta lungor varje gång du vill tända en cigarett kanske funkar några gånger, men inte alltid.

Att välja att gå mot ett långsiktigt mål istället för den snabba belöningen innebär att du måste en använda en annan del av din hjärna. Belöningssystemet vill att du ska använda din primitiva del av hjärnan, den går igång på en gång och vill snabbt ha tillfredsställelse. Att välja att kontrollera belöningssystemet och tänka med den logiska delen av hjärnan tar en stund och risken är att du redan har gått på den första impulsen. Många undersökningar visar att om du dessutom är stressad kommer du med ännu större sannolikhet lyssna på din primitiva stenåldershjärna och gå på den snabba belöningen.

”Om jag känner… ska jag.”
Men det finns ett knep. Ett sätt som man har utvecklat främst för att hjälpa impulskontrollerade barn som har ADHD, men har visat sig fungera utmärkt på alla som vill arbeta mot ett långsiktigt mål. Det är metoden ”Om jag känner… ska jag…” Forskning har visat att man kan lära sin hjärna att automatiskt koppla in den logiska delen istället när man blir triggad. Istället för att tända en cigarett så lär du dig att göra tre benböj. Istället för att äta godis så väljer du att dra tre medvetna andetag. Eller så kanske du rullar med axlarna tre gånger när du blir sugen på att stressäta. Du väljer något annat du ska göra varje gång ditt sug efter den snabba belöningen slår till. Det ska vara enkelt och det ska gå snabbt. På så sätt hinner din hjärna koppla på det logiska tänkandet medan du dricker vattnet eller andas medvetet. Det tar allt från några dagar till veckor att lära in detta beteende och du behöver vara konsekvent den första tiden. Men snart sitter det.

  1. Välj ut något du ska göra varje gång du känner sug efter det du behöver kontrollera.
  2. Varje gång du känner suget gör du direkt det du har bestämt dig för.
  3. Om suget inte går över eller kommer tillbaka så gör du det igen och igen.
  4. Om du tillslut inte kan stå emot, är det ingen katastrof. Du övar och det tar en stund att lära hjärnan ett nytt beteende. Men var envis den första tiden.

1424595201815Pröva och se hur det fungerar för ditt belöningssystem.

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , , ,

4 kommentarer till “Omprogrammera din hjärna vid sötsug

  1. Hej! Det låter så enkelt! Menar du att det funkar?
    Jag bestämmer mig var och varannan dag för att äta lchf men sen tycker jag synd om mig om jag är bortbjuden och alla andra äter. Sä då äter jag och passar på att äta lite extra plus att jag köper en chokladkaka på vägen hem som jag trycker i mig i smyg.
    Funkar tre andetag även mot ”tycka-synd-om-mig” känslan?
    Jag ska prova! Men sen är ju frågan om jag vill att det ska funka. Eller?
    Sen är jag mycket väl medveten om vad jag bör äta och att socker, mjöl och mjölkprodukter inte är hälsosamt. Men det glömmer jag bort i suget. Hur kommer det sig? Är suget så starkt?!

  2. Tack för tipset! Jag ska absolut prova. Har just trillat dit i stressätandet igen nämligen.

  3. Rebecka, tack för din fråga.
    Andetagen eller det du väljer att göra när du känner sug kommer inte att trolla bort suget – men det hjälper din hjärna att hantera det bättre. Sen har du även andra saker som du behöver fundera över – precis som du själv säger – vill du att det ska funka? Vad står ätandet för? Finns där andra känslor du behöver hantera istället för att äta bort dem?

    Prova – du har inget att förlora. 🙂

  4. Maria, tack för ditt svar!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *