Mindful eating i skolmatsalen?

Har du varit i en skolmatsal mitt under lunchen? Har du hört ljudnivån, stojandet, ropen, skrapandet med stolar och skramlandet med tallrikar? Hur tror du att du skulle känna dig om du var tvungen att äta din lunch varje dag i en sådan miljö? Jag tror att du skulle känna dig både stressad och trött efter lunchen och kanske inte reflekterat över vad det var du stoppade i munnen.

Om du inte tänker på att du äter, är det svårt att känna igen signalerna för när du blir mätt. Du är heller inte varsam med den fantastiska process som maten går igenom i ditt inre och det kan göra att du blir bubblig och spänd i magen. När ditt barn äter sin lunch i skolmatsalen kan ljudnivå och stresshormoner lägga krokben för kroppens förmåga att smälta maten. Det kan göra barnet trött, gasig i magen och stressad.

Mindful eating
Mindfulness är olika tekniker och förhållningssätt, som hjälper oss stressade nutidsmänniskor att vara mer närvarande i ögonblicket. Genom enkla meditationer och vardagsövningar lär du dig och ditt barn att släppa stress och oro, för att uppleva stunden just nu.

Att använda maten som ett verktyg att bli mer närvarande i nuet kallas för mindful eating. Då lägger du fokus på maten och kroppens signaler när du äter.  Du kan lyssna efter när du blir mätt och sluta äta när kroppen är nöjd. Genom att med små enkla övningar hjälpa ditt barn att använda sig av mindful eating kan du stödja ditt barn att varva ned även i skolmatsalen.

Att flytta fokus till maten
Idag finns det många forskningsstudier på mindfulness för skolbarn som visar en rad kognitiva, sociala och psykologiska fördelar för eleverna. De upplever förbättringar i arbetsminne, uppmärksamhet och självkänsla, samt minskad ångest, stress och trötthet. I framtiden kanske allt fler skolor kommer att ta till sig av detta och införa mindfulness på schemat. Men till dess kan du hjälpa ditt barn att bli mindre stressad genom mindful eating.

Genom att göra ditt barn mer medveten om maten hen äter, kan barnet upptäcka vilken information kroppen ger om hunger och mättnad. Ta för vana att fråga ditt barn om vad de åt i skolan. Hur maten smakade, såg ut, doftade och kändes att tugga på. Kanske den till och med lät på ett speciellt sätt när man tuggade?

Genom att stänga av teven, datorn och telefonen vid måltiderna och hjälpas åt att fokusera på maten. Prata om den. Be ditt barn beskriva den och smakerna. Plötsligt får din och ditt barns kropp en chans att arbeta i ro med den delikata processen att ta hand om alla näringsämnen. Känn vilken skillnad det gör i mage och tarmar.

Genom att då och då ägna dig åt mindful eating kan maten bli till en behaglig stund, då du och ditt barn får näring och avkoppling. Både vuxna och barn behöver mer ro och återhämtning idag. Ta hand kroppen och den kommer att ta hand om dig.

mat2

Tre enkla övningar i mindful eating:

  1. Låt ditt barn vara med och förbereda en måltid i lugn och ro, med fokus på det ni gör. Sinnena är koncentrerade på den fantastiska kavalkad av färger, dofter och smaker. En njutning, en avkopplingsövning och faktiskt även träning i fokus genom att koncentrera era sinnen på det ni gör med dina händer. Se hur många sinnen ni kan involvera i matlagningen, genom att lukta på varje råvara, smaka på den, lyssna, känna och titta noga. Barn brukar vara uppfinningsrika på att upptäcka, så uppmuntra till nyfikenheten.
  2. Använd dig av bordsbönen. Om du inte har en religiös tro, pröva att låta var och en i familjen innan ni äter berätta vad ni är tacksamma över. Tacksam över varandra, tacksam över den goda maten, tacksam över sin nya cykel. Det hjälper er att stanna upp innan maten och vara närvarande.
  3. Låt några få minuter av en måltid ske i tystnad och låt ert fokus vara vid det ni upplever med era sinnen. Lägg ned gaffeln då och då mellan tuggor och flytta fokus till tallriken, munnen och magen. Tugga långsamt och känn hur det känns när ni sväljer och om man kan känna matbitens färd ned i magen. Pröva och se vad som händer.

Och kom ihåg att alla barn är olika. Många blir rastlösa och oroliga av att pröva nya övningar, så ta en liten bit i taget. Kom ihåg att det viktigaste är hur du upplever en måltid. Att du kan stänga ned dator och mobil, att du kan prova att äta långsamt och då och då lägga ned gaffeln mellan tuggorna. Börja därför med dig själv och se vad dina övningar ger ditt barn.

Det här är en artikel tidigare publicerad i tidningen Skolfamiljen som jag regelbundet skriver för.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , ,

1 kommentar till “Mindful eating i skolmatsalen?

  1. Kan du inte beskriva hur man går tillväga för att släppa taget?
    Jag försök och försöker men misslyckas hela tiden

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *