Rusta dig själv för dagens händelser

När vi är stressade har vi mycket svårare att fatta kloka beslut. Det beror på att det är vår primitiva del av hjärnan som är inkopplad – ”det heta systemet” som forskare kallar det för. Om du känner dig sugen på choklad när du har ett jobbigt samtal att ringa kommer du med större sannolikhet att äta chokladen, än om du blir sugen på choklad under en lugn och harmonisk dag. Det heta systemet vill ha saker och ting tillfredsställda NU. Medan när du använder den logiska delen av din hjärna det ”kalla systemet” kan du avstå i väntan på en belöning på sikt – som att du kommer i dina favoritjeans om du inte äter choklad på vardagar.

När du får ett nej på din jobbansökan en dag då solen skiner, du har planerat en trevlig helg och precis skickat ut flera andra ansökningar så känns det där nejet helt okej. tråkigt visst, men inte hela världen. Om du får ett nej en dag då du är stressad kan det kännas som en katastrof. Det handlar inte om det som händer, det handlar om hur du upplever det som händer dig.

I mindfulness övar du dig på att ta emot det som händer, se det för vad det är och acceptera det. Det hjälper dig att reagera som om det hade varit en bra dag. Det gör att du lättare kan hantera det som behöver hanteras och handla utifrån det. Du kan koppla bort det ”heta systemet” i hjärnan och välja att göra det du har bestämt dig för.

Om du upplever något obehagligt, kan det räcka med att du lyssnar på en kort mindfulness övning för att hantera din känslor bättre efteråt. Gör tre minuters mindfulness nu – så blir du bättre rustad för dagens händelser.


IMG_20150227_064733

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *