Grönt te, mjölkfritt och yoga – forskarnas egna livsstilsval

Sitter och bläddrar i det senaste numret av Medicinsk vetenskap, en tidning från Karolinska Institutet och som tar upp den senaste forskningen kring människan. Läser om tre forskare som har blivit påverkade av sina upptäckter och därför gör de andra levnadsval idag.

Vi har Yihai Cao, som forskar kring tumör- och cellbiologi, som väljer att varje dag dricka grönt te eftersom hans forskning på möss visar att det hindrar blodkärlstillväxten på tumörer.

Sedan berättar Alicja Wolk som forskar kring livsstil och hälsa, som har valt att sluta köpa mjölk och äta mer fisk och grönsaker  eftersom de livsstilsförändringarna minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Slutligen berättar stressforskare Aleksander Perki att yogan hjälper honom att stressa ned och bli mer fokuserad.

Jag läser och gläds över att det verkar långsamt ske en förändring i vårt tänkande. Vi ser inte längre medicinen som den enda lösningen på ett friskare liv, utan forskning letar även efter andra vägar. För tjugo år sedan då jag fick veta att jag hade en reumatisk sjukdom sa läkarna att de enda de kunde hjälpa mig med var att lindra smärtan. Och sedan skrev doktorn ett intyg om att jag inte skulle delta i gymnastiken. Om jag hade lytt hans råd hade jag säkert suttit i rullstol idag.

Att låta kroppen få den mat den är skapt för att äta, den rörelse den behöver och vilan och återhämtningen, hjälper oss att må bättre. Att lägga till små förändringar i sin livsstil för att investera i sin hälsa, om det så handlar om en kopp grönt te om dagen eller några solhälsningar på morgonkvisten hjälper oss att må bättre idag och resten av livet.

hälsa

Här är mina 10 bästa råd för att skapa nya vanor:

1. Börja alltid med att skriva ned en lista på dina vinster med ditt mål. Denna lista får bli din bästa kamrat under vägen. Ha med listan i fickan, sätt upp den på kylskåpet, läs den varje dag!

2. Tänk som en maratonlöpare – börja långsamt för att orka hela vägen. Små förändringar och delmål varje vecka istället för att gå ut hårt och sätta ett för högt mål.

3. Var din bästa vän och coacha dig själv – istället för att klanka ned på dig själv de dagar det inte går lika bra.

4. Använd din kalender och boka in tid för träning. Den tiden är helig! Om du blir sjuk, använd den stunden till att förbereda dig genom att läsa på, ta en långsam promenad eller shoppa träningskläder.

5. Kom ihåg att det är din hälsa är ditt ansvar. Skyll inte på chefen, maken eller omständigheterna. Om du tar ditt eget ansvar kommer du att förbereda dig på bästa sätt.

6. Lägg upp en bank med recept eller skriv en matlista som du kan hålla dig efter den första tiden medan du lär dig att stå på vingliga ben.

7. Ligg alltid steget före dig själv. Om du ska på konferens, ett hårt träningspass eller en flygresa – stoppa väskan full med nyttiga mellanmål så du inte i panikhunger frestas att slänga i dig det som bjuds.

8. Ett avsteg någon gång då och då är inte jordens undergång och det innebär inte att du har misslyckats. Det är snarare en lärorik stund för dig hur du ska lyckas bättre nästa gång.

9. Se över hur du har det med din självempati. Var peppande, snäll och förstående mot dig själv. Det är inte alltid lätt att vara människa.

10. Skaffa dig ett belöningssystem. Varje träningspass är ett poäng och när du har X antal poäng får du ge dig själv en efterlängtad present
.
11. Just do it! Vänta inte på lusten, orken eller disciplinen. Det är bara DU som kan fixa detta!

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *