Tema: självkänsla. Jakten på bekräftelse.

På tisdagskvällar håller min kollega och jag en kurs för kvinnor och män som vill gå ned i vikt med hjälp av KBT. Igår kväll kom diskussionen att handla mycket om självkänsla. Vi konstaterade att det är svårt att ta emot andra människors bekräftelse. Om någon säger något positivt om ens frisyr, ens prestation eller den nya koftan vi har på oss – så är det svårt att ta emot det. Antingen så säger vi emot eller kanske förminskar den andras komplimang  ”Äsch, den här gamla trasan köpte jag på rea -97”. Eller så tror vi inte på vad den andre säger ”Anna sa att jag var snygg, men egentligen menar hon tvärtom” eller ”Nä, så säger han bara för att vara snäll”. Det är inte så konstigt att vi känner eller tänker så, för det är svårt att ta emot något när vi inte tror på det själva. Om jag inte tror att jag är bra, så kommer jag inte lita på när någon annan säger det.

Men det paradoxala mitt i detta är att även om vi har svårt att ta emot komplimanger, så kommer vi alltid att jaga bekräftelse från andra. Eftersom vi själva inte talar om för oss att vi är bra, så törstar vårt inre efter att andra ska tala om det för oss. För de flesta av oss pågår det en ständig monolog inom oss om att vi borde skärpa oss, är dumma, tråkiga, fula, tjocka eller hopplösa. Vi talar om för oss att vi inte klarar vissa saker eller att vi borde bli bättre för att få behålla jobbet, partnern eller våra vänner. Stygga inre kommentarer om oss själva.

För att börja bygga upp vår självkänsla är det viktigt att ge motvikt till den här inre monologen. Att börja berömma oss själva. Att se och bekräfta det vi gör och den vi är. Det, mina vänner, är en viktig väg till stabilare självkänsla.

Bekräfta dig själv
Det är bara du som kan fylla på ditt bekräftelsekonto. Om du förlitar dig på att andra ska bekräfta att du är bra, kommer du ständigt att ha behov av mer och du får svårt att lita till din egen förmåga. Börja föra egenskapsdagbok. Skaffa dig en dagbok, där du varje kväll skriver ned tre positiva egenskaper som du har använt dig av under dagen. T.ex. Jag var charmig mot kunden på jobbet. Jag var modig som ringde skattemyndigheten. Jag var snäll mot mig själv när jag avstod bullen till fikat. Kom ihåg att det ska handla om egenskaper och inte saker du presterar, som att du var duktig som diskade eller var ute och joggade.

Om du inte är personen som tycker om att skriva, så beröm dig själv högt eller i tankarna under dagen. Uppmärksamma dina positiva sidor och ta dig rollen av en god och bekräftande mor eller en bästa kompis som ser det bra hos dig. Även om det känns konstigt i början, så ge inte upp – fortsätt att bekräfta dig själv. Det kommer att gå lättare och lättare. Och du kommer att må bättre och bättre.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat ,

1 kommentar till “Tema: självkänsla. Jakten på bekräftelse.

  1. Tycker att du har väldigt rätt i det du säger.Det är viktigt att man själv känner att man är värdefull. Det ger också en utstrålning. Det är skrämmande att det finns så många människor som har behov av bekräftelse från andra, som inte känner att de duger.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *