Att vara en tillräckligt hälsosam förälder

Socker eller inte? Kolhydrater eller inte? Och hur gör man med skolmaten – där ,man inte har en susning om vad de äter? Att vilja hjälpa sitt barn att äta rätt och hälsosamt är banne mig inte det lättaste idag. 

Vi lever i en spännande tid, där vi sitter på så mycket kunskap och forskning om hur vi kan äta och leva för att må vårt bästa jag. Förutom att bli friska, kan vi beroende på vad vi äter bli piggare, gladare och mer balanserade. Vi har fått redskap till att skapa vår hälsa och påverka vår egen kropp. Och som förälder betyder det samtidigt att du har ansvar över ditt barns hälsa och välmående.

Hälsostress
Samtidigt som vi tar del av det stora utbudet av insikter kring hur vi ska laga sund mat till våra barn, gäller det att hitta en hållbar balans i vår egen vardag. Det är så lätt att ryckas med och förutom att vi vet vad vi ska lägga på våra barns tallrikar, ska vi se till att de har en aktiv vardag, stressar ned mellan varven och ägnar sig åt något annat än datorn och teven på fritiden. Eller? Finns det inte risk att vi sätter på tok för höga mål och pressar oss själva för hårt för i jakten på ett hälsosamt liv?

I mitt arbete som samtalsterapeut möter jag många människor som upplever att de har dåligt samvete för sina barns hälsa. När de inte lyckas med att få barnen att äta hälsosamt och släppa datorn och gå ut och leka i naturen känner de sig misslyckade.

Motivation istället för disciplin
När det kommer till våra barns hälsa har många av oss en förmåga att ha väldigt höga ambitioner som att lägga om kosten eller ändra på osunda vanor från en dag till en annan. På det sättet lyckas vi sällan med våra mål och den nedslående känslan när barnen åter vägrar äta din ångkokta ekologiska broccoli kommer på sikt bara göra att du tappar sugen.

Därför är det viktigt att dela upp målet i mindre delmål, vilket gör att vi kan tänka mer kreativt hur vi ska uppnå våra mål och känna oss mer sporrade. För mig tog det ett år innan jag hade lyckats hitta ett levnadssätt som var bra för min och min familjs hälsa. Ett levnadssätt som även tillåter avsteg.

Jag är övertygad om att vägen till hälsa går genom motivation och inte disciplin – genom peppning istället för pekpinnar. Hälsa ska inte handla om av stränga regler, utan en strävan efter att vara tillräckligt hälsosam.

Hälsosam istället för hälsostress
1. Var din bästa vän och coacha dig själv, istället för att klanka ned på dig själv de dagar du slarvar med maten eller när barnen inte äter som du önskar.
2. Lita på din egen erfarenhet. En gasig mage, finnar eller trötthet efter maten ger dig mer kunskap, än en kvällstidningsrubrik om vad dina barn behöver.
3. Sänk ambitionsnivån i köket. Vad gör det om ni äter mindre bra en dag, du kanske behövde prioritera en tupplur på soffan, istället för långkoket med linsgrytan.
4.  Släpp kontrollen i köket och låt hela familjen hjälpa till och vara med och bestämma.
5. När du ska ändra en vana tänk som en maratonlöpare – börja långsamt och orka hela vägen.
6. Om du märker att ditt hälsotänkande tar för mycket av din tid och du känner dig stressad av det du äter och gör, ta en hälsopaus och sök efter vad som gör dig och din familj glada istället för hälsosamma. Glädje är det nyttigaste ni kan ge er själva.

Ur tidningen Skolfamiljen, där jag skriver krönikor om inre och yttre hälsa för barn och föräldrar. En superfin tidning för alla föräldrar till barn i skolåldern. In och beställ om du inte har den!

1501002_794761077245708_7591822454794385234_o

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *