Mindful måndag – medvetna andetag

Denna veckas mindfulnessövning innebär att du ska påminna dig själv om att dra några medvetna andetag då och då under dagen. Utmaningen i denna övning är att komma ihåg det. Därför ska du få tre enkla knep att påminna dig själv om andetagen.

  • Lappen Skriv ”andas” på en eller flera post-it lappar eller ladda ned bilden längst ned på denna sida och sätt upp där du ofta ser den – datorn, spegeln, kylskåpet eller ytterdörren. Det blir en påminnelse till dig att dra några medvetna andetag.
  • Mementovän
    Har du en fin glassten hemma eller hittar en slät sten utomhus, lägg den i fickan. Det blir din mementovän. Memento – betyder att minnas, stenen blir en påminnelse till dig varje gång du känner den att dra dina andetag. Om du inte har fickor på dina kläder kan du välja ut ett längre halssmycke eller knyta ett snöre om handleden, som en påminnelse.
  • Plats eller tidpunkt
    Tag för vana att alltid i en viss situation börja med några andetag. Som när du sätter dig i bilen innan du startar motorn, när du sätter på datorn, innan du ska äta eller åker rulltrappa. Välj ut en situation du ofta befinner dig i som du kan fokusera på andningen.

Medvetet andetag

  1. Lägg ena handen på bröstet och den andra på magen.
  2. Dra in luften långsamt genom näsan och känn hur magen och sedan bröstkorgen utvidgas
  3. Stanna upp någon sekund
  4. innan du släpper ut luften genom näsan och känner att först bröstkorgen och sedan magen sjunker in.

andas

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *