Välkommen till MBJ-sommar – för lugn och självmedkänsla

Varmt välkommen till 60 dagar av återhämtning och självmedkänsla. 60 dagar då du investerar i Mitt Bästa Jag-projektet. Kanske en av dina viktigaste investeringar. Under dessa dagar kommer vi inte att pyssla med krav, höga förväntningar, dieter eller flummiga övningar. Vi kommer att arbeta med beprövade metoder inom KBT, mindfulness, yoga och ACT. Du ger dig själv löftet om att ägna minst fem minuter sex dagar i veckan åt återhämtning och självmedkänsla – vill du ha mer så går det bra – men fem minuter räcker för att göra skillnad i din stressnivå och empati för dig själv.

Allt du behöver inskaffa är – en bok att föra anteckningar i och en mindful plats. 

Boken är för att du ska föra ned tankar som dyker upp, övningar du vill komma ihåg eller saker jag föreslår att du skriver ned. Du behöver inte skriva i den varje dag. Det finns inga måsten eller krav. Den finns med som ditt stöd.

En mindful plats är för att du ska ha en zon där du kan påminna dig om lugn och medveten närvaro. Där du kan göra dina övningar i yoga eller mindfulness. Där du kan landa och komma till ro. Eftersom du säkert reser i sommar kan platsen vara något du tar med dig som en yogamatta eller ett särskilt ljus eller en buddhafigur. Men den ska påminna dig om ditt löfte till dig själv. Löftet om att investera fem minuter varje dag i ditt eget lugn och din egen självmedkänsla.

Nu ska du få MBJ-sommars första övning. Den är så enkel och effektiv, du kan göra den överallt och närsomhelst. Den är till för att du ska växa i självmedkänsla och kunna bryta en obehaglig känsla eller negativ tanke om dig själv. Den ger dig det du kanske inte fick när du var liten eller det du behöver allra mest just nu.

Övning i självmedkänsla
Börja med att bestämma tre viktiga saker du behöver. Jag själv har valt – kärlek, trygghet och frid. Men det kan även vara saker som styrka, empati, medkänsla, lugn, värme, lycka eller något du själv känner starkt för.

Skriv ned orden så du kommer ihåg dem – de ska följa med dina 60 dagar.

1. Känn efter hur du känner just nu.
2. Ge dig själv tillåtelse att känna som du gör t.ex ”det är okej att det gör ont nu”
3. Lägg båda dina händer över hjärtat och säg högt eller inom dig ”Jag önskar mig själv kärlek, trygghet och frid” (eller de orden du har valt). Upprepa önskningen om du vill och hur många gånger du vill.

Hur känns det? Det är okej om övningen skapar känslor inom dig, det du känner idag kanske du inte känner nästa gång. Övningen har en förmåga att väcka något inom oss, men den skapar på sikt en medkänsla för dig själv. Så var frikostig med den.

Nu har du börjat din resa till ett lugnare och mer empatiskt jag. Det är en stor glädje för mig att jag får följa med dig på denna viktiga resa.

1435725472711

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , ,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *