Yoga läker kropp och själ

Jag sitter på altanen inlindad i en filt. Regnet smattrar på taket och älven bjuder på småkyliga och fuktiga vindar. Bredvid mig på en stol ligger Selma som ett litet nystan i en stor mysig filt. Vi älskar båda att vara ute och trotsar regn och kyla för att få ljuset, luften och fåglarnas kvitter. Det enda som bekymrar mig är att jag får vänta med att yoga på bryggan, tills det har slutat att regna.

Yoga kommer att bli en viktig del för oss i MBJ-sommar. Jag vill ha med den som en del, därför att den har så många positiva vinster för både kropp och själ. Även om du väljer att göra några få rörelser i veckan, så händer något med kroppen. Yoga är nämligen otroligt häftigt på det sättet att man bara under en veckas utövande märker skillnad i smidighet och balans.

Yoga betyder förening, en förening mellan kropp och själ. Och det är intressant hur skönt det är att tillåta tanken försvinna i kroppens rörelser. Att stanna till i en stretchrörelse och andas dig igenom stunden. Att för varje gång du gör din rörelse så kommer du lite djupare i den.

Det finns en hel del ny forskning som visar att yoga regelbundet balanserar produktionen av ett flertal av hormoner, som våra endorfiner, serotonin, dopamin, och oxytocin. Ökar även östrogen och DHEA, samt minskar produktionen av stresshormonet kortisol. Det har också visat att yoga motverkar depressioner, genom att den stimulerar kroppens produktion av aminosyran GABA som behövs för hjärnan och som är viktig för att man ska må bra.

För mig personligen hjälper yogan mig att vara mer jag. I mina rörelser och mina andetag möter jag mig själv. Den stunden på morgonen då jag ägnar mig åt yogan, visar jag mig själv att jag jag bryr mig om mig själv och min egen hälsa – det skapar en större kärlek och empati för mig själv.

Släpp prestationen om att vara duktig, vig och stark. Släpp tankarna på att det måste vara på ett visst sätt. Gå in i rörelsen, andas medvetet och möt dig själv. Lyssna på vad kroppen berättar för dig och se om du inte kan höra din egen röst.

Om du vill att yogan ska bli en del av din vardag:

  1. Sätt inte för höga krav i början. Börja med kortare pass.
  2. Hitta en inspirationskälla – en yogadvd, yogakurs eller gå in på den underbara sidan www.yogaforalla.se där det finns gratis yogafilmer för alla kunskapsnivåer. Eller bara använd de rörelserna du får av mig.
  3. Lägg märket till dina positiva förändringar i kroppen. Att du blir smidigare, vigare och kanske får lite mindre ont i kroppen.
  4. Lyssna in kroppen. Det får gärna strama ordentligt i musklerna, men pressa dig inte så hårt att det gör ont. Öva dig i att vara lyhörd för kroppen.
  5. Andningen är ditt bästa redskap. Stanna kvar i rörelsen och på varje utandning, se om det är möjligt att sträcka lite till eller gå lite djupare in i kroppens ställning.1436164649105

Dagens övning

För dig som har lite mindre tid: Gör en yogarörelse – fötterna mot en vägg. Lägg dig på golvet, med rumpan nära en vägg och benen parallellt med väggen. Se om du kan ha benen raka och andas.

För dig som har lite mer tid:
Mindful yoga med benen mot en vägg.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , ,

2 kommentarer till “Yoga läker kropp och själ

  1. Tack! Jätteskönt!

  2. Tack!
    Är så otroligt glad över att jag hittat dig inom de olika sociala medierna och vilken lycklig känsla som äntligen börjar infinna sig i min kropp Tack vare dig. Vill så gärna att du skulle få veta hur mycket det betyder och hur jag dagligen ser framemot att se vad jag ska ägna mig åt MBJ-sommarprojektet! ♡

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *