Vad är egentligen ACT?

Du som har följt med höstens MBJ-projekt har redan fått smaka på ACT. Innan vi går vidare med redskapen kan det vara på sin plats att jag förklarar vad ACT är för något och varför jag tycker att det är en effektiv metod för att leva Mitt Bästa Jag.

Acceptance and Commitment Therapy (ACT) är en utveckling av Kognitiv Beteende Terapi (KBT). Den kom till Sverige för runt 10 år sedan och man har börjat forska på ACT inom vården, psykiatrin, psykoterapin, skolan och organisationsvärlden. Vad man har upptäckt är att metoden ger effektiva behandlingar för bl.a. smärta, stress, depression, ångest, ätstörningar, övervikt, epilepsi och aspergers syndrom med goda resultat (en del av forskningen kan du hitta här)

ACT är ett verktyg i psykologi som hjälper oss hitta ett förhållningssätt till våra tankar och känslor för att kunna skapa ett rikt och värdefullt liv. Målet är inte bara minskning av problem utan att leva det liv jag vill leva. 

Tankar och känslor
Vi människor undviker inte bara sådant som faktiskt är farligt eller obehagligt, som att hoppa från höga höjder eller springa framför tåget, vi undviker också tankar, känslor och minnen som är associerade med det farliga eller obehagliga. Om du får ångest när du går på bio, så undviker du att gå på bio. På kort sikt tar det bort din ångest, eftersom du undviker det som ger dig ångest – men på lång sikt tar det inte bort din ångest eftersom du kommer att fortsätta att ha ångest varje gång du ska gå på bio. Det kallar vi uppelvelsebaserat undvikande och det har visat sig vara en starkt bidragande orsak till nedstämdhet, ångest, smärta och depression.

Inom ACT arbetar vi med acceptans och mindfulness, för att inte behöva reagera impulsivt på det vi känner och tänker utan istället kunna göra vad som är bra för oss. Det är bra för mig att gå på bio – för jag vill se just denna film och det gör mitt liv meningsfullt att umgås med mina vänner.

Hur vill jag leva mitt liv?
En viktig del av ACT består i att formulerar sina livsvärden – med andra ord vad som gör livet värt att leva. Utifrån dessa livsvärden arbetar vi tillsammans fram mer konkreta mål för förändringsarbetet. ACT handlar inte i första hand om att minska smärtan, ångesten eller de obehagliga tankarna. Istället handlar ACT om att förändra det som man själv har möjlighet att påverka: hur man agerar i närvaro av en smärta eller tanke som är svår att ta bort eller minska. I korthet är målsättningen att öka förmågan att leva i linje med livsvärden också i situationer som präglas av smärta och annat obehag. Jag går på bio och hanterar min ångest, för biobesöket med mina vänner gör mitt liv rikt.

Men, vad menas med acceptans?
Acceptans förväxlas med att ge upp och missförstås som att man ska ge upp ambitionen om ett bättre liv och nöja sig med vad man har. ACT handlar i stället om det motsatta; att acceptera sådant som man inte direkt kan styra över för att öka sina möjligheter att ändra på det som man kan välja.  Acceptans är alltså ett beteende som handlar om att hantera smärta eller andra former av obehag för att bättre kunna ta tillvara på livet.

Så hur kommer vi att arbeta? 
Som du har märkt har jag inte uppmuntrat dig att sätta mål – utan att undersöka dina livsvärden. Vilket liv vill du leva? Vi funderar också över vad som hindrar dig att leva som du vill. Kanske är det stress, obehagliga tankar, ångest eller att situationen är som den är, med brist på pengar, tid, hälsa. Vi tar små steg mot vårt liv som vi vill leva det och ökar vår förmåga att hantera det som hindrar oss genom att:

  1. träna mindfulness
  2. öka vår acceptans istället för att lägga ned massor med tid på att slåss mot det vi inte vill ha i vårt liv
  3. lär oss att tankar och känslor inte är farliga utan antingen kan ta oss bort ifrån det livet vi vill leva eller ta oss närmare det.
  4. med medkänsla utmana vår självbild
  5. ta ansvar för vår egen glädje och ta små steg i rätt riktning
  6. söka efter att leva ett för oss meningsfullt liv1442815644723

 

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *