Sluta slåss mot dina känslor

Fundera en stund över hur du hanterar dina egna olustiga känslor. Det är naturligt att vi inte vill känna obehag. Vi gör vad vi kan för att slippa uppleva stress, sorg, ilska, inre smärta och oro. Kanske distrahera du dig genom att jobba mer eller hålla hjärnan sysselsatt med teve eller dator. Kanske dämpar du dina känslor genom att äta något sött, dricka vin eller röka en cigarett. Det är också vanligt att stänga av sina känslor eller skylla ifrån sig ”Om jag inte hade haft en taskig chef hade jag inte varit så stressad.”

Men frågan är om känslan försvinner eller om den kommer tillbaka? Om du får ångest av att gå på bio och väljer att inte gå på bio – så slipper du känna ångest. Men hur blir det nästa gång du vill gå på bio? Finns det inte en risk att du måste undvika det också? Finns det inte ett bättre sätt att hantera sina känslor?

Stanna kvar i känslan
Men om vi har ägnat hela livet åt att ta oss ifrån obehagliga känslor – hur i hela friden ska vi då göra för att börja tillåta dem? Det viktigaste vi behöver börja med är att inse att våra tidigare metoder och strategier inte har hjälpt oss. Att fly eller att slåss mot en känsla kanske tar bort det obehagliga en stund, men det botar inte obehaget. Obehaget kommer tillbaka, eller hur?

Om vi inte kan omprogrammera dig, så du lever lycklig i alla dina dagar. Om vi inte kan plocka bort det obehagliga. Vad har vi kvar? Kan vi istället lära oss att acceptera känslan som den är, utan att bedöma om den är bra eller dålig och leva bredvid den. Precis som om du har ont i en arm, men inte hindrar dig själv från att gå på teater som du älskar, utan går dit med en arm som gör ont. Tänk om du kan fortsätta leva det liv som du tycker är värdefullt, trots att du har ångest eller är rastlös. Att du istället för att fly från en känsla, tar ett steg närmare. Det betyder inte att du behöver tycka om att känna det obehagliga – nej, det betyder att du inte låter känslor och tankar komma mellan dig och det liv du vill leva.

Att lära sig leva sida vid sida med en känsla och acceptera att den finns där är en process. Det viktiga att komma ihåg i den processen är att du inte kan gå in med förväntningen om att känslan ska försvinna för då gör du precis som du alltid gjort tidigare, nämligen jagat en snabb lösning som tar bort obehaget. Det kommer innebära att du slåss eller flyr med känslan igen och känner stark frustration när den inte försvinner. Knepet är att möta känslan utan syfte att vilja ändra på den – att möta den och låta den stanna kvar precis som den är. För NÄR du lär dig att samsas med din känsla som den är – DÅ kommer den inte längre att styra dig – då är det du som bestämmer vad du vill göra – inte känslan.

Idag ska du få en mindfulnessövning som mina modiga deltagare i min pågående webbkurs har fått. Den ska hjälpa dig att närma dig en känsla istället för att fly ifrån den. Att umgås med den istället för att slåss emot den. Du kan prova övningen när du känner en obehaglig känsla som du vanligen försöker att undvika eller om du känner sötsug fast du bestämt dig för att låta bli att äta.

Varsågod

känsla

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , , , ,

1 kommentar till “Sluta slåss mot dina känslor

  1. Hej

    Jag jobbar på ett LVM-hem och Vi håller på att hantera frågeställninGen om vi ska erbjuda våra klienter boxnings- och/eller kampsportsträning som aktivitet. Är detta någat att rekommendera eller att avstå ifrån. Vet du vaD och om det finns några forskningsstudier kring detta. Många Av våraklienter lider aV ångest och har en utagerande beteendeproblematIk.

    Vänliga hälsningar
    Petter jarnlo

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *