Lucka 1 i Julfridskalendern – PAUS-metoden

Varmt välkommen till din och min Julfridskalender.  Om du vill, får du tillsammans med mig varje dag under december öppna en lucka som tar oss en dag närmare en fridfull jul. Jag älskar julen! Jag älskar den så mycket att jag ibland har en förmåga att stressa upp mig för allt jag vill hinna med att göra och uppleva. Och det tillsammans med att man måste hinna med massor på arbetet innan ledigheten, alla konserter, luciatåg och avslutningar man måste gå på. För att inte tala om att man måste julstäda, hänga upp julgardiner, pynta och göra sina egna julkort. Men sedan några år tillbaka är december en av de mest fridfulla månaderna under året. Följ med mig, min vän, så ska vi upptäcka hur det går till. Och hur du kan få möjlighet att njuta av julens alla delmoment.

Du har 24 dagar framför dig. Denna dag ger jag dig ett råd att ägna 10 minuter åt att få struktur på dina tankar kring julen. Om du fokuserar ett ögonblick på allt du vill och behöver göra, kommer det sedan inte uppta lika mycket av dina tankar utan du får en känsla av kontroll. Och den där härliga känslan av kontrolkk kommer att minska din stress.

Nu ska du få en mycket effektiv metod som jag har utvecklat. Den kan du använda dagligen för att hantera din stress. Den hjälper dig i stunden och på längre sikt. Den kan bli ett levnadssätt.

paus

PAUS-metoden.

Prioritera.
Vad behöver du göra? Skriv en lista på dina måsten innan jul – men glöm heller inte bort att skriva ned saker du vill göra. Fixa julgrupp till faster Lena, stryka julduken, köpa gran, griljera skinka, beställa tågbiljett till släkten i Umeå.

När du har gjort det kommer ett viktigt moment. Titta över din lista igen och fundera kring om det verkligen är nödvändigt att skicka julkort i år, eller bjuda grannarna på hembakta lussebullar vid adventsfikat? Se till att stryka minst en tredjedel på din lista. Om det bär dig emot – så fråga dig själv varför? Är det på grund av att du vill ha kvar det på listan eller är det för andras skull krav eller förväntningar? Testa i år att se vad som händer om du inte gör som du brukar eller som andra förväntar sig.

Acceptera
Kommer din stress från höga krav och behovet av att ha kontroll? Eller får du bekräftelse från andra om du har hembakta pepparkakor och fina julgardiner? Tänk om du skulle prioritera din egen hälsa i år – så när julen kommer är du avslappnad och känner den där verkliga julfriden? Öva dig i att acceptera allt det du inte hinner göra, det du inte kan göra något åt och att du är bra som du är.

Underlätta
Ofta lägger vi ned tid på att skjuta upp saker. Eller att göra allt mycket omständligare än det egentligen är. Hur kan du underlätta för dig själv?  Dela ut minst en tredjedel av alla saker du har kvar på listan till din familj. I år får maken fixa present till svärmor, julbordet får bli ett knytkalas och köp presentkort istället för att springa runt och hitta den perfekta presenten till alla.

Slappna av
Det är inte stressen i sig som är farlig. Det är bristen på vila och återhämtning som skapar ohälsa. Bestäm dig redan nu för vilken avslappning du ska ge dig själv. 10 minuter spikmattan efter jobbet, 3 minuter mindfulness varje morgon, stänga av teven en timme tidigare varje kväll och tända ett ljus och mysa. Hur ska du få in din dagliga avslappning och prioritera dig själv?

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , , , , , ,

1 kommentar till “Lucka 1 i Julfridskalendern – PAUS-metoden

  1. PAUS-metoden låter bra! Den kommer jag absolut att testa.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *