Lucka 12 – att vara sin bästa vän

Idag vill jag att du då och då under dagen kommer att ägna dig åt att vara din egen bästa vän och på så sätt stärka din empati och medkänsla för dig själv. Att öka sin självmedkänsla är något som hjälper dig att välja saker som ger större frid.

Har du en riktigt god vän? Någon som du kan ringa när det är tungt, som förstår dig och som ställer upp för dig? Tänk på denna person. Vilka positiva egenskaper har denna? Vad brukar denna person göra för dig, som gör att du tycker om hen så mycket?

Peppar och coachar. Bryr sig om. Lyssnar och förstår. Tröstar. Finns där. Stöttar. Ställer alltid upp.

Tänk om du också kunde göra alla dessa omtänksamma saker – mot dig själv. Så att istället för att vara hård och kritisk mot dig, vänder du dig inåt och tröstar och ger omtanke när det går emot dig.

En självempatisk människa behandlar sig själv som sin bästa vän. När vi har självempati har vi lättare att nå ett mål, därför att vi förstår våra begränsningar och känner våra styrkor. Vi peppar oss själva istället för att klanka ned på oss.

Fem sätt att nå större självmedkänsla:

  • Gör något bara för din egen skull varje dag, något som du gläds över eller njuter av.
  • Gör något vänligt mot någon annan utan att denne märker det eller vet om det.
  • Gör mindfulnessövningar – det kommer att öka din empati för dig själv
  • Skriv en vänligt och peppande brev till dig själv
  • Börja i terapi eller prata med en coach, präst eller diakon.
    kärlek
Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat ,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *