Lucka 17 – 6 olika tekniker som hjälper dig att hantera din oro

Vi slår upp tidningen och läser om alla farligheter som kan drabba oss, sjukdomar vi kan få, öden som kan hemsöka oss och våra nära och kära, saker vi måste passa oss för, undvika och vara oroliga över. Vi gör så gott vi kan och försöker äta nyttigt, röra på oss och se oss för innan vi går över gatan. Men vi är människor, så ibland slinker det ned transfetter i magen eller att vi är tvungna att ta oss hem ensamma en mörk kväll, fast vi vet att det kan vara lite farligt. Det är helt i sin ordning att undvika farligheter och göra sitt bästa för att lyda forskares råd, eller mammas rekommendationer. Men ibland kan det vara hälsosamt att fundera över – har rädslan smittat ned även andra områden i ditt liv? När det kommer till arbetet till exempel – är du orolig att förlora jobbet, vad kollegorna ska säga eller vad den nya projektet kommer att innebära? Eller när det kommer till ditt nätverk – hindrar det dig från att uppfylla dina drömmar, säga vad du tycker eller oroar du dig över vad grannarna ska säga?

Vad är det som driver dig? Är det din rädsla eller är det din nyfikenhet?

Att drivas av sin nyfikenhet handlar om att ha lust och upptäckarglädje. Du undrar vad som finns bakom nästa hörn och du vill gärna ta reda på vad det nya projektet på jobbet och din spännande dröm kommer att innebära. Att vara rädd och orolig beror ofta på negativa förväntningar, medan nyfikenheten lämnar ett oskrivet blad.

Det är spännande att stanna upp då och då och fundera över vad det är som driver dig Är det din oro eller är det din nyfikenhet. Kan du plocka fram din upptäckarglädje, det undrande barnet, den vetgiriga forskaren inom dig? Upptäck, överraskas och var frågvis. I varje liten stund finns det möjlighet att lära sig något nytt, om du tillåter det och släpper taget om kraven. Att vara nyfiken är spännande. Om vetenskapsmännen hade drivits av sin oro istället för sin nyfikenhet – hade vi inte haft mycket ny kunskap i vår värld. Du är en forskare och vetenskapsman i ditt eget liv. Vad driver din vetenskapsman inom dig?

6 tekniker att hantera sin oro:

1. När du känner oron börja komma, ta fram papper och penna och skriv ned din oro på ena sidan av pappret och på den andra söker du efter något som skulle kunna underlätta för dig. En lösning eller ett gott råd. Om du oroar dig för ekonomin – kan t.ex. en budget vara en hjälp.

2. Tänk “värsta tanken”. Oro består ofta av orostankar, som sedan avlöses så kallade trösttankar. Men istället för att trösta eller lugna dig själv, så fortsätter du din orostanke hela vägen. Och fundera kring vad det värsta som kan hända är. Och när du hittat den tanken – vad är det värsta som kan hända då? Det låter rätt obehagligt, men det hjälper dig att ta dig ur tankarna. Tekniken beskrivs ingående i boken Sluta älta och grubbla med KBT.

3. Öva dig i att skapa en distans till dina tankar genom att inse att – en tanke bara är en tanke. När oron kommer så tänk “Där kom det en tanke om att jag inte ska klara av jobbintervjun. Det är bara en tanke. Oron jag känner är bara en känsla. Jag är inte mina tankar och känslor” Dina tankar och känslor har ingenting med verkligheten och nuet att göra, de är bara spöken från framtiden och de behöver inte förstöra din stund just nu.

4. Mindfulness är en underbar teknik för  att hantera sin oro. Genom att dagligen öva sig i medveten närvaro kommer du få lättare och lättare att släppa taget. STAR är en underbar metod som jag ofta använder mig av. Läs gärna mer om den här.

5. Tidigare arbetade jag mycket med mental träning. Då använde jag mig av en teknik som var att föreställa sig en positiv utgång av det jag oroade mig för. Om jag var orolig för tandläkaren, tänkte jag mig hur jag satt  i tandläkarstolen och kände mig lugn och hur bra allting gick och hur nöjd jag kände mig. Spelade upp sekvensen på min hjärnas biograf om och om igen, tills jag inte längre upplevde någon oro när jag tänkte på tandläkaren.

6. Realitetspröva dina tankar. Tänk dig att du pratar med din bästa vän om det du oroar dig över, vad skulle din vän säga till dig? Fundera kring om hen skulle stycka att din oro är sannolik eller realistisk. Kommer det verkligen att hände, det du oroar dig över? Och vilka råd skulle din goda vän ge dig?oroa

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *