ACT hjälper vid sötsug

Idag skriver Expressen om ACT. Och härliga Cicci Bergfjord som använder ACT som ett verktyg för att hantera sitt sockerberoende. Du får sju knep som hanterar ditt sötsug med hjälp av Mindfulness och ACT. Köp tidningen om du är nyfiken.
image

Eller läs artikeln här Bli kvitt ditt sötsug

Är ACT något för dig? 
Jag har möjlighet att ta emot nya klienter under våren om du vill arbeta enskilt, jag tar emot både via Skype och i min mottagning i Farsta. Jag har även platser kvar på min onlineutbildning i Hållbar viktminskning med ACT som börjar den 3 februari. Läs mer om den här.  Eller är ni fler som vill veta mer, jag håller även föreläsningar så varmt välkommen att kontakta mig.

maria.helander@kreativdialog.se eller 070-289 70 40

Du vet VAD du ska äta. Hur kommer det sig att du saboterar för viktminskning eller hälsa gång på gång?

Har du precis bestämt dig för att gå ned i vikt eller tillhör du en av dem som försökt att gå ned gång på gång men alltid går upp igen? Vet du vad du borde äta, men trots det tappar du kontrollen över maten och äter helt fel eller alldeles för mycket? Eller är det helt enkelt så att du tycker att du har en orättvis kropp som verkar ha gjutit din övervikt i cement och du går inte ned ett hekto trots att du är duktig med kost och rörelse?

Vad du än slåss med just nu så tar vikten, kroppen och maten upp mycket av din tid och dina tankar. För hur ofta tänker du ”Om jag bara gick ned de där kilona/slutade äta socker/började träna/kunde bli lite mer disciplinerad så skulle allt bli bättre!”? Problemet med de flesta dieter är att de inte hanterar den verkliga anledningen till att människor idag äter fel och lever ohälsosamt. Bantningsmetoder handlar om att äta viss mat och undvika annan, istället för att gå till roten av vårt beteende. Du kan gå ned i vikt i princip med vilket diet som helst, problemet är att behålla vikten och de nya sunda vanorna. För att skapa hållbara resultat, behöver du förändra hur du förhåller dig till maten, dig själv och ditt liv.

Hållbar viktminskning med acceptance and commitment therapy (ACT)
Jag har under 10 år arbetat med att hjälpa människor komma ur olika former av ätproblematik, genom utbildningar, terapi, bok- och bloggskrivande. Jag använde mig huvudsakligen av KBT, som ger konkreta och evidensbaserade verktyg för att förändra tankar, känslor och beteende. Jag hade förmånen att hjälpa hundratals kvinnor och män i kampen mot kilona, men en sak som slog mig var att det inte hjälpte alla. Många vittnade om att trots ett ändrat tankesätt, använde de fortfarande maten som känslodämpare. Så småningom kom jag i kontakt med  ACT – Acceptance and Commitment Therapy. Den terapiformen har vuxit fram ur KBT av den enkla anledningen att man insåg att KBT inte hjälpte alla. Den kom till Sverige för runt 10 år sedan och sprider sig nu till olika forskningsområden inom vården, psykiatrin, psykoterapin, skolan och organisationsvärlden.

ACT är ett verktyg i psykologi som hjälper oss hitta ett förhållningssätt till våra tankar och känslor för att kunna skapa ett rikt och värdefullt liv. Målet är inte bara minskning av problem utan att leva det liv vi vill leva. 

ACT för ett hälsosamt liv
Vi människor undviker inte bara sådant som faktiskt är farligt eller obehagligt, som att hoppa från höga höjder eller springa framför tåget, vi undviker också tankar, känslor och minnen som är associerade med det farliga eller obehagliga. Om du får ångest när du går på bio, så undviker du att gå på bio. På kort sikt tar det bort din ångest, eftersom du undviker det som ger dig ångest – men på lång sikt tar det inte bort din ångest eftersom du kommer att fortsätta att ha ångest varje gång du ska gå på bio. Det kallar vi uppelvelsebaserat undvikande och det har visat sig vara en starkt bidragande orsak till nedstämdhet, ångest, smärta och depression.

För att undvika obehagliga känslor och tankar använder vi oss av olika strategier, somliga jobbar mer, andra distraherar sig med alkohol eller shopping och så finns det en stor grupp som stoppar något i munnen för att dämpa eller förhöja känslor.

Inom ACT arbetar vi med acceptans och mindfulness, för att inte behöva reagera impulsivt på det vi känner och tänker, utan istället kunna göra vad som är bra för oss.

kroppen

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *