Nej jag vill inte yoga!

Ibland hör man bara ett tydligt -Nej, jag vill inte! inom sig. Även om du har bestämt dig för att träna, yoga eller kanske meditera så upplever du ett stort motstånd. Jag klev upp ur sängen i morse och kände hur stel jag var i axlarna och bröstryggen. Jag borde verkligen rulla fram yogamattan. Men  -neeeej, jag viiiiiill inte! Och plötsligt kommer jag på tusen andra olika saker som jag behöver göra innan jag rullar fram mattan – kolla Instagram, fluffa soffkuddarna, ta mig ännu en kopp te

Varje gång du ger dig själv ett val, kommer din hjärna att välja det lättaste, skönaste, roligaste. Ska jag träna eller inte? -Inte, såklart! kommer din första tanke att bli. Ska jag äta en kanelbulle eller inte? -Du ska äta den såklart! tänker du genast.

Att välja det som är jobbigare, tråkigare, men som kanske arbetar mot ett långsiktigt mål kommer inte att ske automatiskt eftersom din hjärna är uppbyggd på att gå igång på snabba belöningar. Så varje gång du ger dig själv ett val, kommer det att ta energi av dig att välja det som inte ger den snabbaste belöningen. Och risken är stor att att du väljer den lättaste utvägen.

Därför behöver du överlista dig själv i dessa situationer. Det kan du göra på några olika sätt:

  1. Du kan göra valet i förväg. Planera för festen du ska på – vad ska du äta och vad ska du tacka nej till. Eller lägg fram dina träningskläder dagen innan. Bestäm dig, planera och ligg steget före dig själv.
  2. Gör din nya hälobeslut så roligt det bara går – så det blir som en belöning att göra det. Satsa på en träningsform som är superkul. Se till att ha snygga träningskläder, träna i grupp, belöna dig själv eller vad du tycker är roligt. Om du tycker att det är dötrist att gå till gymmet, då kanske du helt enkelt ska skaffa dig en annan träningsform.
  3. Gör valet till en vana. Exempelvis – varje morgon jag väntar på att kaffet ska bli färdigt så gör jag tre solhälsningar. Eller varje kvällspromenad med hunden är minst 20 minuter lång. Varje vardagsmorgon går jag upp 15 minuter tidigare och gör min mindfulness. Efter tre veckor har det blivit en vana och du kommer inte längre att fråga dig själv om du ska eller inte ska.
  4. Sänk kraven på dig själv och var stolt över ATT du gör några rörelser eller tar en kortare promenad. Viktigare ATT du gör något än att hoppa över det helt.

Jag gjorde min yoga idag lite roligare eftersom jag tänkte -Men om jag gör min yoga så kan jag blogga om detta sen. Plötsligt kändes beslutet enklare och jag gick och hämtade min yogamatta.PICT_20150207_081836

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *