Mitt bästa jag och kroppens skam

Vi kvinnor tänker många gånger att vi ska bli snygga sen – sen när vi har gått ned alla kilon, sen när vi har börjat träna, sen när vi har opererat våra bröst. Om jag skulle fråga dig nu “Vilken av dina kroppsdelar tycker du är fin?”. Vad skulle du svara på det? När jag under mina föreläsningar har ställt den frågan till publiken är det inte många som kan svara på den.

Det gör så ont när jag tänker på det. Alla dessa vackra kvinnor och ingen av dem kommer på något som de tycker om hos sig själva. Men hade jag ställt frågan, kan du komma på något hos dig själv som du är missnöjd med hade jag fått många svar.

Ställ dig frågan själv – vad tycker du om på din kropp? Kan du komma på tre saker?

Om inte tycker jag det är dags att du börjar att arbeta med din kropps självkänsla. Om du inte kommer på något snyggt om dig själv nu, kommer du heller inte att komma på det när du har gått ned 20 kilo, botoxat pannan eller köpt nya kläder. Du behöver börja nu!

Övning 1
Tänk dig att du vaknade imorgon med den perfekta kroppen – vad hade du gjort då? Hade du sprungit ut och köpt snygga kläder? Hade du strippat för din man? Hade du gått till badhuset? Hade du anmält dig till en kurs i magdans? Fundera ut vad du hade gjort.

Klar? Bra! Då väntar du inte med de sakerna – du börjar göra alla dessa roliga saker just nu! På så sätt visar du dig själv att du duger precis som du är. Du blir säkert jättefin om du går ned 20 kilo – men hey – du är jättefin nu med! Sätt inte livet på vänt – utan börja göra allt du längtar efter redan nu.

Övning 2
Vad vill du att din kropp ska kunna göra? Springa? Dansa? Vara smidig under ett yogapass? Kunna lyfta tunga vikter på gymmet? Kunna gå i trappor utan att få ont i knän och höfter? Fundera på de egenskaper som är viktiga för dig och din kropp. Det är nämligen där du ska ha ditt fokus. Varje gång du tänker “jag vill bli smal”, tänk istället “jag vill bli vig/stark/snabb/frisk”. Släng ut vågen och fokusera på hälsan.

Skriv ned alla egenskaper du önskar att din kropp ska ha och se till att dessa blir ditt mål istället för vikt eller mindre mage. Påminn dig ofta om dessa egenskaper.mf1_2

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *