Mitt Bästa Jag-projektet som en levnadsstil

Vilket vårväder vi har i Stockholm. Fåglarna kvittrar, solen skiner och blåsippor och snödroppar har kikat fram. Det är så fantastiskt att få vara med om ännu en vår.

Min kropp har reagerat lite märkligt. Jag som i princip aldrig blir förkyld har åkt på tre förkylningar på lika många månader. Trots att jag inte har gjort några större förändringar, utom möjligtvis ökat på min träning. Kanske är det en anpassningsperiod, kanske är det att jag håller ett lite för högt tempo med jobb och studier?

Mitt Bästa Jag-projektet är numera en levnadsstil för mig. Jag brukar säga att jag följer de Fem Friska:

1456087407415
1. Andas medvetet: varje dag söker jag efter små stunder att ta lugna medvetna andetag. Och efter att ha slarvat med mindfulness under vintern och våren har jag infört det igen. Några minuter varje dag.

2. Finn glädje i rörelsen: min kropp behöver massor med rörelse eftersom jag sitter stilla i mitt arbete. Hundpromenader varje dag, löpträning två gånger i veckan och styrkepass tre gånger i veckan. Jag har märkt att jag inte har något val – jag måste prioritera träningen. Annars får jag värk i rygg, höfter och leder. I ett års tid har jag haft enorm värk i höfterna, som blivit värre efter promenad och löpning. Men tack vare hjälp av en kiropraktor, stärkande av coremuskelaturen och en antiinflammatorisk olja som heter Djävulsklo är jag så gott som smärtfri. Alltså det är en sådan obeskrivlig lycka!

3. Ät mycket grönt: eftersom jag älskar grönt är detta inget problem. Halva min tallrik är fylld med grönsaker lunch och middag. Jag äter ingen särskild diet, men jag äter sällan gluten och raffinerat socker. Det beror på att jag har märkt att varken kroppen eller vikten mår särskilt bra av det och ju äldre jag blir desto tydligare berättar min kropp vad den mår bra av. Helst äter jag ekologiskt i den mån plånboken klarar det,

4. Kramas massor: för oxytocinet som är vår lyckohormon hjälper till att lugna, sänka blodtryck och minska på stressen.  Jag kramar mina hundar, min livskamrat och har förmånen att få många kramar i mitt arbete.

5. Bli vän med dig själv: för du kan leva ett felfritt liv ur hälsosynpunkt – men om du ständigt slåss med dina tankar och känslor – dränerar det dig på din energi och livsglädje. Att tillåta det finnas utrymme för sorg, ilska, oro och smärta då och då är hälsosamt. Vår tids ständigt strävande efter lycka skapar endast stress hos oss. Hälsa är inte att ständigt vara lycklig och nöjd – hälsa handlar om att ge plats för vårt känslospektra. Djupaste sorgen, föder djupaste lyckan. Var vänlig mot dig själv. Är det kanske dags för att ge dig själv E-terapi i självmedkänsla?

1459242066071

Vilken punkt behöver du ge extra omsorg idag?

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *