Min egen resa till mitt bästa jag

Det var tre månader till jag skulle fylla 40 år. Jag jobbade intensivt med att hjälpa människor till inre och yttre hälsa, samtidigt som jag själv var sliten, trött, tung i kroppen och hade ont i rygg och leder. Fyrtioårskrisen började komma krypande och jag kände ”Är det verkligen så här jag vill känna mig resten av livet?”

Varje dag inspirerade jag människor att investera i sitt eget mående – hälsan är ens framtid och det finns inget bättre att investera i. Jag bestämde mig för att vända inspirationen mot mig själv, att investera dessa tre månader till att ge mig själv ”Mitt bästa jag” i 40 års present. Under 100 dagar tränade jag, åt sådan mat min kropp mådde bra av och hittade stunder av meditation och återhämtning. Jag bloggade samtidigt om det, vilket ledde till att allt fler började följa min resa till bättre hälsa.

På min födelsedag mådde jag bättre än jag någonsin hade gjort. Kände mig friskare, snyggare och piggare än någonsin. Samtidigt började människor höra av sig och fråga om jag kunde hjälpa dem att nå sitt bästa jag.

efterPå min 40-årsdag

Sedan dess har jag startat igång nya Mitt Bästa Jag-projekt varje termin. Inspiration, pepp, kunskap, coachningsverktyg och hjälp till självhjälp – helt gratis på bloggen och på Facebook och Instagram. Du behöver inte anmäla dig, du behöver inte dela med dig och viktigast – du utgår från dig själv och din egen kropp. Med åren har allt fler anhängare hängt på och nu i augusti är vi över tusen kvinnor och män i vår härliga grupp på Facebook – Mitt bästa jag projektet.

Nästa sommar fyller jag 45 år. Jag kommer att fortsätta att investera tid i min hälsa, för att i 45-årspresent ge mig själv en stark, glad och balanserad Maria. Idag är träningen en del av min vardag. Jag väljer mat som min kropp mår bra av, som för mig handlar om riktig mat utan gluten och onödigt socker. Jag mediterar, yogar, sover bra och andas. Under fyra år har MBJ-projektet hjälpt mig att göra dessa hälsosamma val naturliga. Visst har jag haft upp och nedgångar ofta på grund av att jag har jobbat för mycket och för att en gammal ätstörning blossade upp under en period. Men MBJ gör det lätt för mig att hitta tillbaka och när du en gång har känt hur bra du kan må – så vill du inte må på något annat sätt.

Denna termin ska jag lägga fokus på glädje. Jag kommer att ge mig själv mer tid till roliga saker och investera i minnesbanken. En annat fokus blir att fram till jul är inte dricka alkohol, annat än två undantag varje månad (för att undvika ordet aldrig och alltid). Det var min kloka svägerska som kom med förslaget, för hon själv kände för att leva renare under en period. Då slog det mig att jag hade druckit ett eller ett par glas vin nästan varje dag under hela semestern. Att vinet hade blivit ett sätt för mig att stressa ned och sätta guldkant på vardagen. Oavsett vad forskare säger om att ett glas vin om dagen är bra för hjärtat, så tror jag vinsterna med att vara utan är större. Bara det att du kan få abstinens om du slutar. Dessutom innehåller vinet massor av socker, som jag i flera fall på nära håll har sett leder till Diabetes 2. Jag la av för dryga veckan sedan och oroväckande nog har jag haft både huvudvärk och migrän sedan dess. Det är skrämmande.

Det är min personliga berättelse. Jag ser så mycket fram mot att komma igång med er. Och under veckan kommer jag att ge dig verktyg att jobba med för att du ska känna att du verkligen kommer igång.

Vilken härlig höst vi kommer att få tillsammans. Vilken fantastisk present du ger dig själv.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *