Varaktiga vanor eller kortsiktiga mål

Hur mycket tid lägger du ned på att önska att saker vore annorlunda? Till exempel att du vägde mindre, åt mer hälsosamt, hade mer pengar, stressade mindre eller tränade mer? Hur ofta ångrar du dig när du gjort något som du inte är nöjd med och blir arg på dig själv? För att har en tydlig bild av vad du inte vill ha, som till exempel en tjock mage, en dålig hälsa eller stress när du är med barnen, så är det så enkelt att sätta upp mål. ”Nu ska jag gå ned 10 kilo till jul!” ”Nu tänker jag sluta stressa på jobbet!” Det brukar gå ganska bra en stund, men sedan snubblar vi över ett litet hinder och plötsligt är vi tillbaka i gamla vanor igen. (Hur det kommer sig att vi gör tvärt emot vi har bestämt oss för, kommer vi att prata mer om längre fram.)

Vi kommer under vårt MBJ-projekt inte att tala om kortsiktiga mål. Vi kommer att prata om långsiktig förändring. Jag ställer dig nu en viktig fråga – vill du fortsätta att sträva efter att fixa saker med ditt liv – eller vill du lära dig att leva livet fullt ut just nu? Är det äntligen dags att sluta skjuta saker på framtiden och börja leva ditt bästa nu?

Om svaret är JA på den frågan är det dags att som första steg titta på vad det för dig innebär att leva livet fullt ut. Vad gör att din stund känns meningsfull? Tänk tillbaka på din sommar och känn när du var som mest levande. Vad gjorde du då? Hur kändes det?

Livsvärde innan mål
Ett grundläggande begrepp i ACT är just värde, som innebär att du reflekterar över vad som är viktigt i livet (exempelvis vänner, familj, karriär med mera). Dessa värden uttrycks inte som enskilda mål, exempelvis att gå en viss utbildning, utan som en livsinriktning. Det kan exempelvis vara att behålla och utveckla relationerna med nära vänner eller skapa möjligheter för att kunna (fortsätta) dansa och röra på sig. Syftet med att identifiera riktningar snarare än mål är att när målen väl uppfyllts (eller visar sig inte kunna uppfyllas) kan känslor av tomhet, förvirring och meningslöshet uppstå. Riktningar däremot kan ta sig många olika uttryck, vilket gör att man kan skapa nya mål när de gamla uppfyllts eller inte längre kan uppfyllas.

Det finns också andra fördelar med att fokusera på sin värden istället för mål. Om du har ett mål, blir det lätt prestationsinriktat och om du inte hinner att träna eller äter helt fel en dag, är det lätt att bli hård mot sig själv och helt tappa sugen. Om du däremot strävar efter att leva ditt liv efter dina värden, så upplevs även små små steg som någonting positivt. “Jag lämnade bilen hemma och gick till jobbet idag, eftersom det är viktigt för mig att leva ett aktivt liv.” istället för “jag hann inte träna och jag åt en bulle till kaffet, usch vilken misslyckad dag.”

Att arbeta för dina värden är även något du kan göra varje dag, med hjälp av val och handlingar. Du hämtar kraft och motivation ur dina värden. Värden ligger i nuet, medan målen finns i framtiden. Med hjälp av dina värden skapar du livslånga vanor.

Att gå ned 15 kilo i vikt är ett mål – att leva hälsosamt är ett värde. Att börja träna är ett mål – att sköta om sin kropp är ett värde.

Kartlägg dina värden
Som ett första steg i MBJ, ska du få möjlighet att kartlägga dina livsvärden. Du får ett dokument med flera frågor som kommer att hjälpa dig att fundera över vad som är viktigt i ditt liv. Kanske är det saker som du redan gör just nu, eller så är det något du önskar att du gjorde, upplevde eller hade mer av. Känns det för stort – börja med ett område i livet och fokusera på det.

Som nästa steg kommer vi att fundera över vad som hindrar oss att leva som vi vill just nu och därefter gör vi en handlingsplan för att skapa nya hälsosamma vanor för att leva nära dina livsvärden.

Lycka till och dela gärna med dig av dina tankar – här i bloggen eller i vår MBJ-Facebookgrupp.

Här är dokumentet (pdf) Livsvärden

1442815644723

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *