Dags att laga kroppen igen

Here we go again… tänker jag med ett stråk av bitterhet. Fast jag borde inte vara bitter, jag borde vara nöjd och peppad. Känna mig taggad. Men jag är inte riktigt där än, känner jag mig själv rätt så kommer det snart.

Ni som följer mig vet att jag diagnostiserades med en reumatisk sjukdom vid 16 års ålder. Men jag har inte ätit medicin på över 10 år. Rörelse, rätt kost och stresshantering har varit läkande. Rätt kost i mitt fall är spannmålsfritt, mycket grönsaker, minimalt med socker och mjölkprodukter. Med åren har jag lärt känna min kropp och dess signaler, men det är lätt att bli bortskämd med en stark hälsa.

I våras efter resan vår roadtrip till Frankrike, där matfusk, oregelbundenhet, många champangeprovningar och många timmars sittande i bil blev min mage i olag. Och under sommaren fuskade jag med socker och gluten. I samband med MBJ-starten bestämde jag mig för att helt gå tillbaka till maten min kropp älskar och låta glass, godis och bröd få ätas av dem som klarar av det. Det har gått riktigt bra, men tarmarna är inte riktigt med på noterna. Och så kom det, som ett brev på posten – inflammationen. Höften denna gång. Och precis som det var innan jag blev symptomfri – sitter inflammationen i en led så påverkas resten av kroppen med känslighet, svullna och stela leder och ömhet.

När ska jag lära mig? Det börjar alltid i tarmarna, som autoimmuna sjukdomar gör. Jag behöver vara uppmärksammad och varsam med min tarmhälsa.

Och precis som alltid när jag tycker att kroppen sviker mig blir jag arg – fast det egentligen är jag som har svikit kroppen. Snart kommer jag att känna mig taggad och tycka det är kul att följa framstegen.

Nu blir det dubbeldos Omega 3 – för att stävja inflammationen.
MSM för att hjälpa till med uppbyggnad av friska celler i leder, muskler och brosk.
Probiotika både i form av mjölksyrade grönsaker och tabletter dubbel dos för att fylla på med goda tarmbakterier.
Ingefära rå, riven i vattnet, teet, maten och kaffet.
Ska även prova guldmjölk – ljummen växtmjölk med rikligt av gurkmeja, svartpeppar, kanel, ingefära och sötning om så önskas.
Och så väck med socker, mjölkprodukter och gluten. Mindful yoga och promenader under någon vecka, ingen träning tills inflammationen har lagt sig.
Utvärtes – smörja med Hajkräm och Djävulskloolja. Hjälpte förra gången min höft krånglade.
DSC01617

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , ,

1 kommentar till “Dags att laga kroppen igen

  1. Maria, du lärde mig handen-på-hjärtat-meditationen i våras, och nu vill jag med all kärlek påminna dig om den. Kom ihåg att du fortfarande övar, trots att det gått så många år sedan din diagnos. Och jag tänker att det är fantastiskt att du vet flera vägar att prova för att komma ut ur smärtan och inflammationen!
    All lycka!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *