Lucka 7 – allvarliga symptom på stress

Det är märkligt det här med stress. Om din kollega eller en vän till dig har jobbat lite för hårt ett tag, så säger du strängt åt hen att ta det lite lugnare. Du vet hur viktigt det är med återhämtning och uppmuntrar de du tycker om att stressa ned.

Men hur gör du med dig själv? Har du tänkt på att när vi behöver återhämtningen som mest är just de tillfällena vi prioriterar bort den. Vi tror att bara vi jobbar lite hårdare, fokuserar lite mer och disciplinerar oss så kommer vi at känna oss mindre stressade. Och kanske det tar bort vår känsla av stress tillfället, men på sikt kommer stressen för det mesta tillbaka och att vi dessutom inte har gett oss själva den livgivande återhämtningen.

Och plötsligt börjar du få symptom på stress. Har du inte lyssnat på din kropp tidigare så är det hög tid att du gör det nu, för det är din kropps sätt att varna dig innan du blir sjuk.

Tappar fokus
Du läser ett mejl eller en boksida men har ingen aning om vad du har läst och får läsa om den. Iband kan det gå så långt att du har svårt att följa med i handlingen i en tevesterie eller när någon berättar något för dig.

Tappar minnet
Plötsligt glömmer du ett inbokat möte eller att du lovade en kollega att skicka ett mejl. Att-göra-listan har blivit ett måste, för annars glömmer du hälften vad du hade planerat att göra. Eller om du inte skriver upp vad du ska handla, står du helt handfallen  affären.

Minskad självkontroll
Det brukar börja med att dina kollegor eller din familj säger något i stil med ”Du är alltid på så dåligt humör nuför tiden!” Du tappar tålamodet och blir irriterad för minsta lilla. Du börjar gråta nä du tittar på nyheterna om senaste svältkatastrofen eller du kanske till och med undviker nyheterna helt för att du inte står ut med allt hemskt som händer i världen.

Försämrad intellektuell förmåga
Alla beslut känns stora och svåra, även om det bara handlar om vad du ska äta till middag. Du har svårt att koncentrera dig och lära dig ny saker.

Minskad kreativitet
Plötsligt slår det dig att det var väldigt länge sedan du ägnade dig åt din favorithobby, eller provade att laga någon ny maträtt. Du har ingen lust eller ork att leka med barnen och motivationen att gå till gymmet är som bortblåst.

Sömn
Du drar ned på sömnen för att hinna lite till, så du slipper känna dig så stressad. Eller så kanske du försöker gå och lägga dig i tid men vaknar vid fyratiden eller kan inte somna på natten.

Nedstämd
Du har varken motivation eller känner glädje inför saker du förut tyckte var roligt. Kanske oro gnager inom dig och ångestattacker kommer tätare eller så känns saker hopplöst menlösa eller sorliga.

Om du inte tar kroppens signaler på allvar nu kommer du förr eller senare att bli allvarligt sjuk eller utmattad. Det tar lång tid att reparera sig från en depression eller utmattning och andra sjukdomar kanske du inte har sådan tur att du kan reparera dig ifrån.

Kom ihåg – du är ingen superhjälte. Du – precis som jag och alla andra behöver vila, återhämtning, rörelse och att ha kul. Börja göra något åt din stress idag!

feet-932346_1920

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *