Skapa sunda vanor – utifrån dina personliga styrkor

Vi har alla olika styrkor och olika intelligenser. Genom att förstå vad du är bra på och utnyttja sin egen intelligens har du störst möjlighet att lyckas nå ditt eget mål. Ingen personlighet är intelligentare än den andra, utan det handlar snarare om att förstå hur man själv fungerar för att kunna använda sina styrkor och underbygga sina svagheter.

Känslosmart
Ofta en mycket kreativ, intuitiv person som lyssnar till sina känslor och idéer. En önskan om att förändra sitt beteende kan dyka upp hastigt och försvinna lika snabbt. En person som många gånger skapar en dålig vana på grund av sina känslor. Orkar inte gå och träna, eller tröstäter eller förhöjer stämningen med några glas vin på fredagskvällen.
Styrkor: Kommer på kreativa lösningar om hur en beteendeförändring ska gå till. Kan känna mycket stark motivation och glädje i att uppnå ett mål. Det går lekande lätt de första veckorna.
Svagheter: Tappar snabbt motivationen och blir uttråkad. En känslosmart person använder ofta mat/alkohol/cigaretter för att dämpa eller förhöja sina känslor, så utan sin ”snuttefilt” kan livet kännas mycket grått och trist.
Råd:
– Ha en genomarbetad plan som innehåller mycket variation, till exempel ska en känslosmart person inte träna efter samma schema varje vecka utan prova nya saker och hela tiden sträva efter att lära sig nytt.
– Se till att ge sig själv belöningar regelbundet för att hålla uppe motivationen.
– Undersök vilka känslor som triggar igång suget efter ”snuttefilten” och ta hand om känslorna istället för att dämpa dem.

Tankesmart
Om man är tankesmart hämtar man energi i stunder av ensamhet eller kravlöshet. Man behöver tid till sina egna tankar och reflektioner och fattar hellre beslut genom att tänka än att tala om något. En tankesmart person tänker först och handlar sedan.
Styrkor: Är ofta ordentligt påläst och har noga tänkt igenom sin målbild innan man handlar. Är bra på att hålla sina löften till sig själv och handlar inte på impuls.
Svagheter: Är trögstartad och kan ta lång tid på sig innan man beslutar sig för att ändra en vana. Kan ha svårt för att vara flexibel och ställa om målet om det är orealistiskt högt satt eller om omständigheterna ändras sig.
Råd:
– Tillåta sig att var ordentligt påläst och ha lagt upp en strategi.
– Se till olika omständigheter som kan lägga krokben på vägen och se till att ha en reservplan, så att man inte pressar sig själv för hårt eller att omgivningen blir drabbad av ens envishet
– Ge sig själv utrymme för ensamhet och reflektion, kanske en belöning i form av en tyst retreat eller en SPA-dag

Relationssmart
En relationssmart person riktar sin uppmärksamhet mot sin omgivning och mår bra av att ha människor omkring sig. Andra människor inspirerar och vissa möten kan göra en full av energi. Om man känner igen sig i denna grupp trivs man med att fatta beslut med någon annan och hämta motivationen ur att kämpa tillsammans.
Styrkor: Är oftast bra på att motivera andra. De är duktiga på att gå från ord till handling och fixar och ordnar saker både för sig själv och andra.
Svagheter: De kan dras ned av andras misslyckande. De kan snabbt tappa motivationen om de är ensamma, t.ex äta godis när ingen ser.
Råd:
– Hitta en grupp, en träningskompis eller åk på läger där fler med samma energi och mål samlas.
– Skaffa en ”coach”, någon vän eller professionell person som man kan ringa eller träffa när det känns motigt.
– Ge sig själv belöningar i form av upplevelser eller möten med andra människor, som stimulerar och ger kraft.
– Skriva ned en handlingsplan och goda råd till sig själv, så man kan motivera sig själv om andra ger upp.

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather
Taggat , , , , , ,

1 kommentar till “Skapa sunda vanor – utifrån dina personliga styrkor

  1. Tror att du har missat ett ”inte” under RÅD till känslosmarta.
    Känslosmarta ska INTE träna efter samma schema…
    🙂
    Säger hon som inte tränar alls, för det är så tråkigt! *definitivt känslosmart*

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *