Välkommen till Mera självmedkänsla

Välkommen till 7 dagars kärleksbombning! Jag har utmanat dig att under 7 dagar investera tid för att göra läsa på bloggen, göra övningar och boosta din egen självmedkänsla.

Att vara människa är extremt svårt. Vi är operfekta, vi misslyckas, vi snubblar och faller och gör bort oss, om och om igen. Så är det för oss alla. Vad säger du då till din vän som inte fick jobbet hon sökte, eller en kollega som råkade räkna fel i en tidsrapport, eller ditt barn som trots hård läxläsning inte gjorde bra ifrån sig på franskaprovet? Troligen säger du “Det är okej. Du gjorde ditt bästa. Nästa gång går det bättre.” Många gånger är vi fulla av medkänsla för dem som vi älskar och står oss nära. Men hur är det när det kommer till oss själva? Har vi förståelse och empati för att det är svårt att vara en ickeperfekt människa? Kan vi kärleksfullt klappa oss själva på kinden och säga “Det är okej, du är fin som du är.” ? Inte ofta gör vi det.

Många tror att att självmedkänsla skulle innebära att man kommer att ligga på soffan och äta praliner hela dagarna. “Jag behöver min egen kritiska röst, annars skulle jag börja slarva, skita i att städa och bara lata mig.” Men det är en missuppfattning. Om vi arbetar mot att ta hand om oss själva, förstå oss själva, visa respekt för oss själva, peppa oss själva – så skulle det innebära att vi blir motiverade att göra bra saker för oss själva OCH andra. Vi städar för att vi mår bra av ett rent hem, inte för att vi måste – men självklart finns risken att en självempatisk människa struntar i städningen när svärmor kommer på besök och prioriterar att vara utvilad och glad istället för att städa sig trött.

När du ger dig själv medkänsla

  1. förstår du att sätta ett lagom högt mål och ger dig själv rimligt med tid att uppnå det
  2. förlåter du dig själv för när du gör misstag, tappar sugen eller gör avsteg – för det är förbannat svårt att vara människa ibland och då behöver man förståelse och inte bannor.
  3. söker du efter att förstå dig själv, för att veta hur du på bästa sätt kan hjälpa dig själv att klara ditt mål.
  4. gratulerar du dig själv till alla investeringar du gör i din hälsa, istället för att tjata på dig själv för det du inte klarade av.
  5. skyller du inte din dåliga hälsa eller dina misslyckanden på någon annan, du tar ansvar över den själv.

En självempatisk människa behandlar sig själv som sin bästa vän. När vi har självmedkänsla har vi lättare att nå ett mål. För vi förstår våra begränsningar och känner våra styrkor. Vi peppar oss själva istället för att klanka ned på oss.

Brevet till mig själv
Du ska få en första övning av mig. Den kommer ta 10 minuter, men det är en oerhört givande övning värd varenda minut. Jag gör den själv ofta, framför allt i stunder då jag inte mår så bra.

Jag vill att du skriver ett brev till dig själv. Antingen till dig själv som liten eller i en särskilt jobbig situation du har varit med om eller till dig idag. Brevet ska vara utformat som om du skulle skriva det till någon du älskar av hela ditt hjärta. Någon som du vet behöver pepp, bekräftelse och varma ord. Kanske skriver du saker som ”Jag ser att du har det svårt, men jag finns här för dig steg för steg.” eller ”Du hade behövt någon som kramade om dig och sa att du var fin, men trots det tog du dig vidare och nu vill jag säga att jag är stolt över dig.”

Läs brevet sedan högt för dig själv eller för någon du tycker om. Det är ett viktigt steg i övningen. Det är viktigt att höra orden.

Kom ihåg – medkänsla – inga taskigheter i brevet. Du kommer att förstå vikten av detta brev när du läser upp det.

Missa inte min livesändning på Facebook kl 10:00 idag. Gå in och gilla sidan bums om du inte redan har gjort det! Vi ses! https://www.facebook.com/helandermaria/

Facebooktwittermailby feather
Facebooktwitterrssyoutubeinstagramby feather

1 kommentar till “Välkommen till Mera självmedkänsla

  1. Kärleksbomba sig själv! Så så viktigt! Kram

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *